Sedan 1988 har Instrumenttekniska föreningen, ITF, arrangerat sin årliga konferens ITF Automationsdagar. I år ägde arrangemanget rum på Tele 2 Arena i södra Stockholm i början av februari. Fokus ligger på industriell automation för bland annat processindustri, verkstadsindustri, VA samt fastighetsutveckling.
ITF har drygt 1000 medlemmar som representerar såväl basindustri som akademi och övriga industrier där automationslösningar används, exempelvis vatten och avlopp samt fastighetsautomation.
–Vår styrka är småskaligheten och det personliga mötet, vilket skiljer oss från de stora automationsmässorna. Vi erbjuder såväl ett gediget seminarieprogram som en minimässa, men är framför allt en mötesplats för alla som arbetar med och har ett intresse för automation, säger Åke Hansson, projektledare för ITF Automationsdagar.
Blykylda reaktorerJanne Wallenius, professor i reaktorfysik KTH, berättade om den fjärde generations reaktorer, reaktorer som är blykylda. Den typen av teknik utvecklades redan i Sovjetunionen på 60-talet och användes främst i sovjetiska u-båtar.
Vad är det då som gör bly speciellt? Enligt Janne Wallenius är bly speciellt då det medför en lägre kokningsrisk, inga kylmedelsbränder, inget behov av kylmedelsystem och inga radioaktiva utsläpp. Varför det inte blir några utsläpp är för att blyvattnet i reaktorn kan binda ihop plutoniumet vid en eventuell härdsmälta och på det viset minska omfattningen av skadan.
En sådan typ av reaktor ska bland annat byggas i Kanada. Om det går bra så ser Janne Wallenius möjligheten att utöka tekniken för användning inom till exempel Kanadas gruvindustri.
Förarlösa bilar för en säkrare trafik? Då människan är den största faktorn till trafikolyckor så pratades det om förarlösa bilar och vägen för att komma dit.
Rolf Johansson, forskare på SP, pratade om förarlösa bilar som ett sätt att minska antalet trafikolyckor orsakade av mänskliga faktorer, så som bristande rutiner, slarv och även så kallade medvetna felhandlingar som i att köra för fort, göra omkörningar trots dålig sikt med mera.
- Det som slår mig när jag läser rapporter är att hur mycket olyckor som beror på förare som medvetet kör dåligt, säger Rolf Johansson.
För att automatiken i en bil ska bli bättre än människan på att hantera olika situationer krävs det mer forskning. Automatiken måste bli bättre på att till exempel hantera okända situationer.
Förarens möjlighet att ta över automatiken borde även begränsas.
Ett test av förarlösa bilar ska ske i Göteborg under 2017.
Vätgasteknikens framtid Björn Aronsson, verksamhetsledare på Vätgas Sverige, berättade om vätgasdrivna bränslecellsfordon och det senaste om hur vätgasen kommer att ta plats i framtiden. Det rullar till exempel tre stycken vätgasbilar ute på vägarna och i juni förra året invigdes en tankstation i Malmö.
Toyota och BMW samarbetar för att utveckla tekniken och i länder som Tyskland, Japan och Norge finns det nationella planer för att använda sig av denna teknik i framtiden.
- Det är på grund av teknikmognad, EU-direktiv och miljötänk som detta är möjligt, berättade Björn Aronsson.
ArrowheadJerker Delsing från LTU. Jerker Delsing, Luleå Tekniska Universitet, pratade vidare om ”the internet of things” och projektet Arrowhead. Det är ett av Europas största forskningsprojekt inom utveckling av automation för tillverknings-, energi och processindustrin. En viktig del i projektet Arrowhead är att utveckla intelligenta kullager i järnvägsvagnar så att de effektivt mäter sin egen hållbarhet och varnar inte bara lokföraren och Trafikverket utan även leverantörerna av nya kullager - innan hjulen på vagnarna går sönder. På så sätt kan kostsamma tågstopp förhindras.
- Rullningslager är maskinens hjärta, konstaterar Per Erik Larsson, från SKF Industrial Solutions and Service Technologies. SKF är med i Arrowhead-projektet och Per Erik Larsson berättade om två pilotprojekt som de sysslar med. Ett av dem är för LKAB på Malmbanan, där det mäts från sensorer som sitter längs tågens hjul. ”Hjärtslagen” från ett rullningslager visar maskinens tillstånd och med olika mätsystem kan viktig information snappas upp. Det kan till exempel vara vibrationen, akustiska emissionen eller temperaturen.
Det finns dock en del utmaningar som behöver åtgärdas. Till exempel att när tågen ringlar längs spåren så kan sensorerna tappa kontakten med varandra.
Avslutningsvis sammanfattade Per Erik Larsson med om hur han ser på framtidens mätsystem och utbyte av information.
- Vi är inte ens i mitten, vi är i slutet av början, säger Per Erik Larsson.
AutomationspriserI samband med itf Automationsdagar 2015 delades för elfte gången itf:s fina Automationspris ut till två välförtjänta "automationare". Priset instiftades av itf till Dag Björklöfs ära år 2005, i samband med att han efter ett långt engagemang i itf:s styrelse avgick som ordförande i föreningen. Priset är uppdelat i två kategorier, ”ITF Framtidspris” respektive ”ITF Stora Automationspris” Framtidspriset delades ut till Filip Eng. Han är, enligt juryn, god representant för "Framtidens Automationsingenjörer". Han gick ut gymnasiet med inriktning Automation med toppbetyg 2011 och erövrade sedan en silvermedalj i grenen "Industriell Styrning" vid de Europeiska yrkesmästerskapen 2012 i Belgien, för att sedan erövra en guld-medalj vid yrkes-VM i Leipzig påföljande år.
Det stora automationspriset gick till Anders Klein. En del av juryns motivering löd följande: ”Anders Klein har i sitt mångåriga arbete på Preems Raffinaderi i Lysekil positivt bidragit till Preems utveckling inom både instrumentering och automation. Under sina 15 år på Preem, först som teknikspecialist, därefter som instrumentgruppchef och nu senast tillbaka som teknikspecialist, har Anders alltid varit positiv till att bidra med sin kunskap. Speciellt uppskattas hans insatser i utvecklingen av Preems olika fältbussystem och underhållssystem (AMS)”.