Bilkoncernen Stellantis, som bland annat äger Citroën, hotas av grupptalan från besvikna kunder efter det att nästan 250 000 bilar utrustade med potentiellt farliga krockkuddar återkallats.
Stellantis försöker ”släcka branden som växer bland Citroëns kunder” genom att ersätta 60 000 fordon som berörs av återkallelserna, skriver affärssajten Les Echos.
Berörda bilmärken är Citroën C3 och DS Automobiles DS 3 tillverkade från 2009 till 2019, spridda över ett tjugotal länder i södra Europa, Mellanöstern och Nordafrika.
Stellantis har uppmanat ägare till dessa fordon att "omedelbart sluta" köra dem.
Vid höga temperaturer och hög luftfuktighet kan gasen i krockkuddarna explodera och projicera metallskärvor i mycket höga hastigheter. Fallet har långtifrån nytt. Sedan 2014 har flera storskaliga återkallelsekampanjer följt på varandra, i USA, Europa och Asien, och enligt amerikanska trafikmyndigheter har hittills 27 dödsfall och minst 400 skadade officiellt tillskrivits krockkuddar av fabrikatet Takata bara i USA. Det är samma typ av krockkuddar som finns i de bilar som berörs av Stellantis återkallelser. Japanska Takata ansökte om konkurs redan 2017 på grund av de många allvarliga fel och brister, som redan då orsakat flera dödsfall, kopplade till deras krockkuddar.
I Frankrike förbereds en kollektiv grupptalan som leds av ”flera dussin bilister”, vilka är rasande över de risker de tycker att de har utsatts för under flera år och kräver därför ersättning av Stellantis.