Audi pausar exporten till USA – påverkar svensk bilmarknad

AUDI pausar leveranserna till USA. Bild: Pixabay/ Creative Commons Lic. Kredit:DG-RA
AUDI pausar leveranserna till USA. Bild: Pixabay/ Creative Commons Lic. Kredit:DG-RA

Den tyska biltillverkaren Audi har beslutat att tillfälligt stoppa exporten av fordon till USA. Bakgrunden är de strafftullar på bilar som införts av den tidigare presidenten Donald Trump – en åtgärd som nu får tydliga konsekvenser för europeiska fordonstillverkare.

– Leveranserna av fordon som anlänt till USA efter den 2 april kommer tills vidare inte att lämnas ut till återförsäljare, meddelade en talesperson för Audi på måndagen. Uppgifterna bekräftar ett internt brev som bland andra branschtidningen Automobilwoche rapporterat om.

Enligt bolaget finns det för närvarande över 37 000 Audi-bilar i amerikanska lager som inte påverkas av de nya tullarna. Det anses räcka för att täcka behovet i cirka två månader. Återförsäljare i USA uppmanas därför att fokusera på att minska sina lager.

Ingen lokal produktion i USA – bilarna tillverkas i Europa och Mexiko

Audi saknar egen produktion i USA, vilket gör företaget särskilt sårbart för förändrade importregler. Den populära SUV-modellen Q5 tillverkas i Mexiko, medan övriga modeller kommer från fabriker i Tyskland, Ungern och Slovakien.

Situationen kompliceras ytterligare av att USA från och med den 3 april infört en extratull på 25 procent på bilimport – utöver de befintliga tullarna på 2,5 procent. Från maj kommer även 150 olika kategorier av bildelar att omfattas av de nya avgifterna.

Volkswagen varnar för ökade kostnader

Volkswagen, som är Audis moderbolag, har också agerat på de nya tullarna. Enligt Wall Street Journal har återförsäljare i USA fått besked om att leveranser av bilar via tåg från Mexiko samt från hamnar tillfälligt stoppats. I ett internt meddelande skriver bolaget att mer information om prissättningen väntas senast i mitten av april.

– Det står redan klart att denna utveckling kommer att påverka tillväxten negativt och leda till förlorade arbetstillfällen, säger Hildegard Müller, ordförande för den tyska branschorganisationen VDA.

Imelda Labbé från den tyska importörsföreningen VDIK menar att Trumps tullar innebär en stor belastning för hela bilindustrin.

– Följderna kommer att kännas av på alla marknader, säger hon.

Källa: Merkur