I Bitterfeld-Wolfen, beläget i tyska delstaten Sachsen-Anhalt, har Europas första litiumraffinaderi invigts. Raffinaderiet, som förväntas producera 20 000 ton litium per år, har potential att förse batterier till upp till 500 000 elbilar. Litiumet importeras från Brasilien och bearbetas sedan noggrant på plats i Tyskland för att tillverka litiumhydroxid, ett avgörande material för batterier med hög energidensitet.
Medan andra stora industriprojekt i Tyskland möter svårigheter och ovisshet, skapar litiumfabriken i Bitterfeld-Wolfen rubriker med sin positiva utveckling. Det nya raffinaderiet är en del av den europeiska strategin att minska beroendet av Kina och Australien, som tidigare haft ett monopol på litiumproduktion.
– Jag har en riktigt bra känsla inför litiumraffinaderiet, säger Bitterfeld-Wolfens borgmästare Armin Schenk till MDR.
Fabriken kommer att producera litiumhydroxid, som är nödvändigt för elbilsbatterier. Processen involverar att litium från Brasilien skeppas till Europa, där det genomgår en omfattande renings- och bearbetningsprocess. Det färdiga materialet ska användas i produktionen av katodmaterial, en viktig del av laddningsbara batterier.
Investeringar och framtida expansion
AMG Lithium, som grundades 2018, står bakom projektet. Företaget, ett nederländskt-amerikanskt bolag med huvudkontor i Frankfurt, har investerat 140 miljoner euro i fabriken i Sachsen-Anhalt. AMG Lithium är en del av AMG Critical Materials N.V., ett globalt företag med över 3 600 anställda som specialiserar sig på produktion av litiumbaserade material för energilagring.
Bygget av raffinaderiet påbörjades i maj 2022, och i september 2023 förväntas den första leveransen av batterikvalitativt litiumhydroxid ske. Denna leverans markerar starten på företagets kvalificeringsprocess som leverantör till tillverkare av katodmaterial.
Fabriken kan komma att utökas i framtiden för att möta den växande efterfrågan från den europeiska batteriindustrin. Stefan Scherer, vd för AMG Lithium, betonar vikten av att delta i utvecklingen av den europeiska industrin:
– Batteritillverkarna behöver katodmaterial, och där måste vi vara med, säger han till MDR.
Självständighet från Kina och Australien
Fabriken i Bitterfeld-Wolfen innebär en viktig strategisk fördel för Europa, som nu kan minska sitt beroende av litiumimport från Kina och Australien. Patrice Heine, vd för kemiparken där raffinaderiet ligger, påpekar:
– Vi har ett unikt europeiskt konkurrensförsprång. Vi gör oss inte längre beroende av Kina och Australien, som tidigare hade monopol på marknaden.
Trots de senaste utmaningarna med sjunkande elbilsförsäljning och låga litiumpriser på framtidsmarknaden ser Scherer inga stora risker för verksamheten:
– Vi ville vara först ut, och därför har vi arbetat så intensivt med att få detta på plats, säger han till FAZ.
Konkurrens och framtida utmaningar
Med invigningen av fabriken har AMG Lithium tagit ett försprång framför kanadensiska Rock Tech Lithium, som planerar en liknande anläggning i Brandenburg. Andra företag har också projekt på gång för att möta den växande efterfrågan på litium inom elbilsindustrin.
Sökandet efter fler investeringar till regionen
För politiker och beslutsfattare i regionen är detta bara början. Stefanie Pötzsch, statssekreterare för ekonomi i Sachsen-Anhalt, ser stora möjligheter för ytterligare utveckling i området:
– Vi har råvarorna här, och vi hoppas kunna locka fler företag att arbeta med dem, säger hon och tillägger att hon aktivt söker fler investerare för regionen.
Bitterfeld-Wolfen är en attraktiv plats för industriföretag, med sin omfattande kemipark som sträcker sig över cirka 1 000 hektar och rymmer över 360 företag och 12 000 anställda. Pötzsch framhåller att regionen har alla förutsättningar för att attrahera fler företag:
– Det är få platser i Europa som kan erbjuda en så komplett infrastruktur.
Vad innebär detta för Norden och Sverige?
Litiumraffinaderiet i Tyskland kan få betydande konsekvenser för hela Europa, inklusive Norden och Sverige. Eftersom Sverige har en växande elbilsmarknad och satsningar på batteriproduktion, kan tillgången till europeiskt producerat litium minska beroendet av importer från Kina och Australien. Detta kan i sin tur bidra till lägre produktionskostnader och stabilare leveranskedjor för svenska elbilstillverkare och batteriproducenter.
Den ökade självförsörjningen av litium i Europa kan även öppna upp för nya samarbeten och investeringar inom den svenska fordonsindustrin, som redan arbetar med att stärka sin position inom hållbar teknik och energilagring. Samtidigt kan de framtida utmaningarna kring elbilsförsäljning och råvarupriser påverka hur snabbt denna utveckling går.
Källor: Merkur & MDR & AMG