Telia fortsätter som partner och helhetsleverantör för drift av regionens data och telefoninät, att driva utveckling av avtalet som även omfattar konsulttjänster för support och utveckling samt tilläggstjänster för att kunna erbjuda hög säkerhet och tillgänglighet för de IT- och kommunikationstjänster som går i nätet.
På så vis kan regionen effektivisera och förenkla sin IT-drift och fortsatt fokusera på den digitala resa de olika verksamheterna inom regionen gör. Specifika tjänster som ingår i avtalet är fasta och mobila telefonilösningar, växelplattform, kontaktcenter, telefonisttjänster, LAN och WAN-lösning samt operatörstjänster.
Telia och Region Skåne har ett avtal sedan 2012, uppdelat på fem år plus fem år, där Region Skåne har ensidig rätt att förlänga.
2017 gjordes första förlängningen på tre år och redan nu väljer regionen att använda även de sista två åren av avtalet.
– Vi är otroligt stolta och glada över att återigen få förtroende från Region Skåne att förvalta en så viktig del av dess digitala infrastruktur och tjänster. På så vis kan vi fortsätta stötta regionen på dess digitala resa och bidra till den regionala utvecklingen, säger Jennica Andersson, ansvarig för Telias största företagskunder.