Den äldre generationen menar att unga inte vill arbeta inom industrin. De unga anser att industrin inte erbjuder tillräckligt attraktiva arbetsuppgifter. Senaste Industry Trend Monitor från tankesmedjan AutomaTHINK visar att det finns en tydlig generationsklyfta inom svensk tillverkningsindustri.
Utmaningen vad gäller rekrytering är att få unga att vilja arbeta inom industrin. Det anser 73 procent av de svarande i undersökningen. Men den yngre generationen sticker ut och menar att det i dag inte erbjuds tillräckligt attraktiva arbetsuppgifter.
– Det förvånar mig att det är så tydlig skillnad mellan åldersgrupperna, även om vi känner till de här tendenserna sedan tidigare. Industrin måste bli bättre på att visa vad de kan erbjuda den unga generationen, i stället för att de unga ska visa vad de kan erbjuda industrin. Ett exempel kan vara mer individanpassad anställning, säger Markus Börrisson, vice ordförande, AutomaTHINK.
Det som gör ett företag attraktivt är teknikhöjd och innovationsförmåga. Det menar 62 procent av de svarande. Men även här är det skillnad mellan generationerna. De under yngre ser nämligen bransch/produkt samt kompetensnivån på företaget som lika viktigt.
– Alla företag vill vara attraktiva men då måste de också veta vad som är attraktivt. Industrin har ändrats de senaste åren och det är viktigt att vi som arbetar inom industrin delar med oss av hur annorlunda arbetsplatsen är idag. Företagen behöver arbeta mer med att skapa sig ett varumärke och bygga en modern profil runt sin egen verksamhet. Rätt image lockar de unga, säger Sanna Arnfjorden Wadström, vd för Sinf - Svensk Industriförening samt ny ledamot av AutomaTHINK och fortsätter:
– Där ser vi att det finns utmaningar. Många av Sveriges företagare är till åren och har inte arbetat på det sättet tidigare. Trenden är dock uppåtgående och jämfört med förra undersökningen är det nu fler som anser att industrin är en attraktiv arbetsplats.