Tyska Fraunhoferinstitutet håller på att ta fram en ny metod som går ut på att återvinna allt material i litiumjonbatterier. Idag återvinns med rådande metallurgiska återvinningsmetoder visserligen nickel, kobolt och mangan från batterier. Det skulle dock, enligt Fraunhoferinstitutets forskare, vara mycket bättre om även litium-metalloxid och olika kolföreningar också kunde återvinnas.
Metoden gör det möjligt att skilja kompositmaterial i sina beståndsdelar. Blandningen av olika material som finns i katod, anod, elektrolyt, separatorer och batterikammare kan därmed separeras åt. Forskarna begagnar sig av metoder som kan tillämpas för fysikaliska egenskaper som kornstorlekar och täthet, såsom kemisk separation.
Arbetssättet är energieffektivt eftersom det i motsats till metallurgiska processer kan utföras vid lägre temperaturer och är användbart för såväl restprodukter vid tillverkning som för återvinning av använda batterier.
Material som används i batteriets elektroder åldras vid användningen, så det är viktigt att kvaliteten på det återvunna materialet testas noga så att kvaliteten kan hållas uppe. I en speciell lågtemperaturprocess, som utvecklats vid Fraunhofer ISC kan oönskade ämnen som förstör kristallstrukturen elimineras.
Ett nystartat projekt, som bär namnet New-Bat syftar till att utveckla en säker och billig metod för att återvinna värdefullt material ur gamla litiumjonbatterier och använda dem vid nytillverkning.
Tyska forskningsministeriet BMBF, tycks i alla fall tro på detta projekt eftersom ministeriet är berett att satsa 1,6 miljoner euro på att hitta återvinningsteknik som gör det möjligt att återvinna så mycket material som möjligt från kasserade litiumjonbatterier.