CES satte fokus på futuristiska bilar

Toyotas Concept-In går ut på att underlätta övergången från manuell till förarlös körning. Foto: Toyota

Biltillverkarna har upptäckt den årliga elektronikmässan CES, som arrangeras varje år i Las Vegas, och som pågick i år mellan den 5 och 8 januari 2017.  Ultra HD och 3D i all ära, men det var dock främst den futuristiska förarlösa tekniken som intresserade besökarna på denna enorma mässa med drygt 3000 utställare. Nio av de största biltillverkarna i världen, som deltog i årets mässa, hade abonnerat 25 procent mer utställningsyta än förra året.

Det säger en hel del om hur mycket elektronik dagens och framtiden bilar kommer att innehålla. Nästan alla de konceptbilarna som visades på CES var elektriska och självkörande. Skulle man fortfarande tro att framtiden med förarlösa fordon ligger långt fram i tiden, så verkar i alla fall biltillverkarna ha en annan uppfattning.

Här är ett par av de mest spännande nyheterna:

BMW:

I slutet av 2017 sänder BMW 40 självgående bilar ut till den verkliga världen. Projektet är ett samarbete mellan BMW, Intel och det israeliska företaget Mobileye. Tekniken kommer att installeras i BMW 7-serien och kommer att köras i både USA och Europa.

I slutet av 2017, sänder BMW ut 40 självgående bilar ut på gatorna i Europa och USA. Tekniken har utvecklats i samarbete med Intel och Mobileye.

Detta är det första resultatet av ett samarbete mellan de tre företagen som grundades under sommaren 2016. Målet var att skapa en öppen plattform, som används även av andra biltillverkare.

Intel kommer att stå för hela databehandlingsprogrammet med företagets Intel GO-lösning för självkörande bilar. Därmed blir det möjligt för biltillverkare att utveckla sina egna lösningar baserade på Intels hårdvara och utvecklingsverktyg, inklusive möjligheten att använda artificiell intelligens.

Mobileye tillhandahåller sensordelen och bearbetningen av alla datasensorer. Mobileye hävdar att deras system kommer att klara av den hittills mest avancerade nivån nr. 5 för självgående bilar redan 2020. Planen är att BMW kommer att inleda produktionen av självkörande bilar under 2021.

Toyotas 

Toyotas Concept-In går ut på att underlätta övergången från manuell enhet till självkörande och tillbaka igen genom att föraren får ljud- eller ljussignaler. Det är en av de grundläggande idéerna med modell Concept-In. Artificiell intelligens är att se till att övergången från manuell drift till autonom körning blir så säker som möjligt. Därför uppfattar bilen både hur bilägaren kör normalt och hur han/hon känner sig just då.

Toyota har också tagit bort vanliga hyllor och skärmar från instrumentpanelen. Bilen kommer istället att kommunicera med föraren via ljus, ljud och beröring. Till exempel, olika färger i pedaler indikerar när den är i manuellt läge eller när den självgående funktionen har tagit över.

Fiat/Chrysler

Även om dessa bilar inte kommer upp på nivå 5 som till exempel den självkörande modellen Chrysler Portal, som ligger på nivå 3, är bilen trots allt full av elektronik,.

Det handlar mera om en familjebil som ska ersätta den generations fordon som föddes precis runt millennieskiftet. Bilen är naturligtvis elektrisk. Sätena kan exempelvis flyttas fram och tillbaka elektroniskt för att göra plats för en barnvagn. Men det är framför allt den elektroniska utrustning som gör Portal spännande. Det finns 20 olika tekniska lösningar som gör det möjligt för föraren och passagerarna att ansluta sina mobiltelefoner, kameror, tabletter och bärbara datorer.

En display hjälper till att skapa en individuell profil när det gäller exakt inställning av ljus, säte och temperatur man föredrar. All data lagras i Cloud.

Bilen hinner inte på marknaden år 2017, men många av de funktioner som Chrysler visade på årets CES kommer säkert att komma ut på marknaden om några år.