Andelen exportföretag som förväntade sig ökad marknadsefterfrågan ökade det sista kvartalet i fjol
Trots en ökad osäkerhet i omvärlden är stämningsläget bland svenska företag och hushåll fortsatt ljust. Efterfrågan från omvärlden fortsätter att återhämta sig och försäljningspriserna på exportmarknaden ökar. Det indikerar att de svenska företagen kommer att vara optimistiska i sin syn och sina förväntningar även vid mätningen av Business Swedens Exportchefsindex det första kvartalet i år.
Business Sweden mäter kvartalsvis den aktuella exporttemperaturen genom att intervjuat exportcheferna i alla större företag samt ett urval små och medelstora företag. Intervjuerna har gjorts i januari, vilket innebär att resultatet kommer att vara rykande färskt.
– Exporttemperaturen steg till 55,5 det fjärde kvartalet i fjol. Index för nuläge ökade efter ett tillfälligt fall och stämningen bland företagen var åter mer optimistisk än normalt. Det var storföretagen som stod för uppgången i EMI nuläge. Index för prognos (framåtblickande) föll däremot tillbaka något för samtliga företag, men ligger kvar på en historiskt hög nivå. Det ska bli intressant att se hur företagen anser att det har gått och vad man idag tror om det närmaste kvartalet, säger Lena Sellgren, chefekonom på Business Sweden.
I takt med att den globala konjunkturen stärks ökar världshandeln och det ljusnar för svensk export. Det finns emellertid en påtaglig risk för att ökad protektionism, i ljuset av Trump och Brexit, hämmar tillväxten i världshandeln. Det påverkar särskilt små öppna ekonomier som Sverige som är beroende av internationell handel.
– Andelen exportföretag som förväntade sig ökad marknadsefterfrågan ökade det sista kvartalet i fjol. Index för förväntad exportefterfrågan på tre månaders sikt ökade till över 50 för samtliga regioner. Det indikerar att oron för Brexit och Trump har haft en begränsad påverkan, åtminstone hittills. Med tanke på den protektionistiska hållning som Donald Trump valt och den därmed ökade risken för handelskrig blir det spännande att se vad företagen tror om efterfrågan framöver, säger Lena Sellgren.