Staden Differdange i Luxemburg har 4 elbussar, 12 laddhybrider och 30 hybrider från Volvo i sin fordonsflotta
I början av juni sattes de första kommersiellt tillverkade helt eldrivna Volvobussarna i trafik i staden Differdange i Luxemburg. Operatör är Sales-Lentz, som nu har 4 elbussar, 12 laddhybrider och 30 hybrider från Volvo i sin fordonsflotta.
– Trafikstarten med Volvo 7900 Electric är ännu ett viktigt steg för alla oss som arbetar för en renare, tystare stadsmiljö och en attraktivare kollektivtrafik. Tillsammans med Differdange och Sales-Lentz går vi i bräschen för framtidens kollektivtrafik, säger Volvo Bussars vd, Håkan Agnevall.
Differdanges satsning på tysta och avgasfria eldrivna bussar är en del av stadens ambitiösa hållbarhetsarbete där kollektivtrafiken utgör ett viktigt fokusområde. De fyra elbussarna används på fyra olika linjer, med en sträckning på mellan 8 och 9,5 km. Varje buss körs cirka 25 minuter. Därefter snabbladdas batterierna på två till tre minuter vid ändstationerna genom det öppna gränssnittet OppCharge (opportunity charging), som följer ACEA:s (European Automobile Manufacturers Association) rekommendationer. Laddstationerna på 300 kW i Differdange har levererats av Heliox.
– Att välja helt eldrivna bussar efter laddhybrider var ett logiskt nästa steg i vår strategi för en hållbar mobilitet i städer. I september 2016 fick Sales-Lentz Autocars i uppdrag att genomföra ett stort projekt för en grönare stadstrafik: Att införa 100 % eldrivna 12-meters stadsbussar i Differdange med trafikstart 2 maj 2017. Vi är glada och stolta över att ha genomfört skiftet på exakt nio månader tillsammans med teammedlemmar från Volvo i Göteborg, Volvo Competence Center i Luxemburg, Differdange stad, Heliox, ElectroWatt, Sales-Lentz tekniska avdelning och flera andra partners, säger Jos Sales, ägare och direktör, Sales-Lentz.
– Sales-Lentz har alltid tagit till sig ny teknik tidigt. I vår roll som operatör vill vi stimulera våra leverantörer, busstillverkare och mjukvaruutvecklare att ta fram nya lösningar som möter marknadens behov. Genom en nära relation med offentliga och privata kunder funderar vi som utvecklingspartner och entreprenör med en vilja att investera i hållbar mobilitet, säger Wolfgang Schroeder, vd Sales-Lentz.