- Litium kan mycket väl visa sig vara en av årets största slumrande investeringschanser, skriver chefredaktören Luke Burgess i tidningen Energy & Capital.
Enligt Luke Burgess blir priserna på energimetallen snart ”helt explosiva”.
Priset på litium har, betonar Burgess, ökat med över 50 procent sedan årets början. Men detta är bara början, skriver Burgess.
Och det är helt enkelt på grund av att marknaden har intagit en avvaktande ställning i väntan på en "ytterligare översvämning" av efterfrågan på denna energimetall, som därmed, enligt Burgess, leder till exeptionella vinster.
- Det var inte länge sedan som litium var på allas läppar. Litium illustrerades på varje tidningsomslag. TV och finansiella medier debatterade kring litium ur olika aspekt, konstaterar Burgess.
Men idag, skriver Burgess, är det bara smarta investerare som fortfarande håller öga på litium.
- Merparten av marknaden är upptagna med Bitcoin eller med någon annan nonsens. Medan de jagar efter osynliga mynt och snurrar varandras hjul, borde de ta tillfället i akt och investera tyst i den verkliga framtiden som de nu ignorerar, nämligen i litium, betonar Burgess.
Sanningen, enligt Burgess är att all hype kring litium var, och fortfarande är, mycket välförtjänt.
- Litium är inget mindre än framtidens energimetall. Och redan nu har metallen förändrat vårt sätt att leva. Det är ingen tvekan om att vi omges av litium. Det finns i mobiltelefoner, bärbara datorer, surfplattor, digitalkameror, elverktyg. Det finns alltså i princip i allt som har ett batteri.
Men litiumjonmarknaden växer alltjämt snabbt. Burgess hänvisar till en ny rapport som visar att den globala marknaden för litiumjonbatterier förväntas växa från 22 miljarder dollar i fjol till nästan 100 miljarder dollar år 2025.
Det finns, enligt Burgess, ingen tvekan om att vi fortfarande befinner oss i ett mycket tidigt stadium av litiumrevolutionen. Och det är utbredningen av elektriska fordon som utgör drivkraften framåt.
- Ångmaskinen var en stor sak. Men förbränningsmotorn med fossila bränslen ersatte den med mer kraft och bättre effektivitet. Snart kommer den helt elektriska motorn att ersätta förbränningsmotorn. Elmotorn är ännu effektivare och betydligt renare, skriver Burgess
Enligt honom kommer var och en av dessa fordon att vara beroende av litium. En elbil kräver ungefär 3000 gånger mer litium än vad som behövs för en vanlig mobiltelefon.
I mitten av september meddelade Kina att man planer på att sluta med produktion och försäljning av alla fossila bränslefordon. Som ett resultat av detta placerade globala investerare nyligen över 40 miljoner dollar till Global X Lithium ETF (NYSE: LIT).
Kina är inte det enda landet, skriver Burgess, med planer på ett förbud mot bilar som använder fossila bränslen.
I juli meddelade Storbritannien att det har för avsikt att förbjuda försäljning av fossila bränslebilar senast 2040. Två veckor senare tillkännagav Frankrike ett liknande mål. Samtidigt överväger Norge och Nederländerna att sluta med försäljningen av dieseldrivna och bensindrivna bilar.
Burgess berättar om Keith Kohl, som analyserar energiinvesteringar för olika tidskrifter.
Kohl berättade för Burgess att ” han har inte slutat titta på litiummarknaden sedan den först dök upp för några år sedan. Och just nu ser vi en omvälvning när det gäller efterfrågan på litium. Dagens investerare blir morgondagens miljonärer”.
- Keith sammanställde en hel rapport nyligen om denna explosiva marknad. Den visar att vi sitter i början av ett stort paradigmskifte. Det pågår en revolution nu, skriver Luke Burgess avslutningsvis.
Källa: Energy & Capital