GCT Canada Limited Partnership har beställt tio Konecranes gummihjulsportalkranar (RTG) till sina terminaler i British Columbia i Kanada. Kranarna uppfyller USA:s EPA Tier 4f emissionsbestämmelser för dieselmotorer. Avtalet tecknades i början av februari 2018.
Fyra av RTG-kranarna levereras till GCT Vanterm i Vancouver under första kvartalet 2019. De återstående sex kranarna levereras till GCT Deltaport i Delta, British Columbia, också dessa under första kvartalet 2019. Tillsammans har terminalerna redan tolv Konecranes RTG-kranar.
De nya kranarna är ekoeffektiva, erbjuder märkbara bränslebesparingar och minskade utsläpp. De kommer att vara identiska med de Konecranes RTG-kranar som redan används av GCT i British Columbia. De har 16 hjul, Active Load Control-styrsystem för maximal containerhanteringskapacitet, och en lyftkapacitet på 40 ton. De kan lyfta en över fem containrar högt och sju plus lastbilsfil brett.
Kranarna kommer att utrustas med funktioner som autostyrning, automatiserad terminalrapportering och automatisk positionering med en skärm över containergården i förarhytten. GCT Canada:s befintliga Konecranes RTG-kranar kommer att uppdateras med samma funktioner.
_ GCT har varit mycket nöjda med prestandan hos våra RTG-kranar och jag är mycket glad över att de kommer att börja använda våra funktioner som stöder föraren, säger Heikki Kreku, Konecranes projektchef för affärsenheten Hamnkranar.