Inställda och försenade tåg är en återkommande plåga som drabbar tusentals pendlare och andra resenärer varje vinter.
- Nu finns det ett molnbaserat system, Emaintenance365, som hjälper tågoperatörer att förebygga driftstörningar, skriver Dagens Industri
Ett Luleåföretag, som har utvecklat nya sensorer har inlett ett intressant forskningsprojekt.
Tjänsten som bolaget säger sig ha utvecklat går ut på att samla in stora mängder tekniska data som tas upp av sensorer på tågen och efter banorna.
Profilerna på hjulen laserskannas, enligt företaget, för att man ska kunna se hur de nöts, man mäter krafter och vibrationer och temperaturen på hjul och lager.
Algoritmer sorterar bort ”störningar” i mätvärdena, och tar bort rena felaktiga mätningar. Från denna utgångspunkt kan man göra analyser av fordonens eller maskinernas tekniska prestanda.
Tekniska data fullständigas sedan med fakta om vilka kommersiella behov de aktuella företagen har framöver. Alltså hur mycket tågen kommer att användas.
På detta sätt går det, enligt företaget, att göra en analys av om tågen klarar att utföra de uppgifter som krävs. Om inte så krävs olika typer av underhåll, vilket den tjänst som Luleåföretaget har utvecklat larmar operatören om. Kunderna får informationen via en app.
Konceptet härstammar ursprungligen från en rad olika forskningsprojekt vid Luleå Tekniska Universitet, LTU, där Ramin Karim, professor i drift- och underhållsteknik, varit engagerad. Under arbetet, som handlade om hur molntjänster skulle kunna användas inom industrin, samarbetade forskarna med storföretag som LKAB och Saab.
- Efter hand kände jag att det finns ett kommersiellt behov. Vi tittade runt och såg att det inte fanns något liknande någon annanstans”, berättar Ramin Karim till Dagens Industri.
LTU-forskarnas tekniska kunskaper har efterhand breddats. Under 2018 siktar bolaget på att bredda verksamheten. Själva systemet, att med en molntjänst analysera behovet av underhåll, går att applicera på flera branscher.
I år räknar bolaget med att kunna dubbla omsättningen till 10 miljoner kronor och målet för 2019 är att dra in 25 Mkr. Till att börja med vill man satsa på energisektorn, gruvor, stål- och pappersindustri.
Men även i fortsättningen kommer järnvägen, enligt företagens representant, att vara en viktig del i verksamheten.
Källa: Dagens Industri