Hur säker skall en självkörande bil vara?
Qamcom har de senaste åren investerat mångmiljonbelopp i teknik för självkörande bilar. Nu kan bilar från Qamcom synas ute i trafiken. En förare sitter dock fortfarande i bilen, som också håller i ratten. Säkerheten måste stå i centrum under utvecklingen. Qamcom Research & Technology är ett specialist- och produktbolag med fokus på signalbehandling, radarteknologi, trådlös kommunikation och funktionssäkerhet. Företaget består av 130 specialister varav 42 har en forskarbakgrund.
Med hjälp av avancerade sensorer, bland annat kamera, lidar och Qamcoms egen radar kan en detaljerad bild av omgivningen skapas. Det låter så långt inte så komplicerat, men på vägen finns en mängd svåra problem att lösa.
– Problemet är mångfacetterat med utmaningar inom både teknik, etik och lagstiftning. Vi är ödmjuka inför svårigheterna, men tror att vi kan bidra med viktiga komponenter inom bland annat radar, lidar, reglering och funktionssäkerhet, säger Magnus Kilian, vd på Qamcom.
Hur kombineras till exempel informationen från sensorerna på rätt sätt och hur kan bilens datorer veta att sensorerna fortfarande fungerar och skickar rätt information? Och hur kan man säkerställa att bilen sköter gas, broms och styrning på ett säkert sätt även vid mörker, dimma eller snörök. En viktig fråga som kommer ur detta är: Hur säker skall en självkörande bil vara?