Måndagen den elfte juni öppnades portarna i tyska Hannover för ledande internationella teknik- och datamässans fackbesökare. Det hela pågår fram till den 15 juni. Av nyheterna kan bland annat nämnas konkreta exempel på flygande taxibilar med drönarenlig driftteknik.
Drönarna är byggda för att rymma en person samt en mindre väska. Ingen pilot finns ombord utan drönaren styrs från en kommandocentral på marken. Passageraren skriver bara in sin destination på en skärm ombord.
Deutscje Bahn presenterade framtidens regionala tåg, som utformas optimalt efter resenärernas behov. Det ska vara möjligt att "känna sig som hemma" när man reser.
I år presenteras också ett helt nytt koncept. CEBIT är inte längre enbart en mässa, utan även en B2B-inriktad eventplattform – en innovationsfestival för alla engagerade inom digitalisering!
Med en ny innovativ struktur för mässan vill man öka tillgängligheten och skapa en livfull mötesplats. CEBIT 2018 beskrivs som en kombination av utställning, konferens och festival under samlingsrubriken – Europas Affärsfestival för innovation och digitalisering.
Den kommer att bestå av fyra huvudspår; d!conomy, d!tec, d!talk och d!campus.
Storyspot ställer ut på Cebit, i startupområdet Scale 11. Europe’s Business Festival for Innovation and Digitalization”, är världens största IT-mässa som arrangeras årligen i Hannover sedan 1986. Storyspot är inbjudna till mässan som vinnare av Future Marketing Tech Award 2018.
Företaget Ricoh har förklarat månaden juni till "Smart City Month" och kör interaktiva utställningar på fyra olika platser runt om i Tyskland för att blåsa liv i Workplace 4.0.
CEBIT 2018 är främsta och mest centrala delen av denna satsning och värd för företagets presentation av framtiden vid mässans Teknikakademin den 13 juni.
Ricoh Smart City presenterar sju företagsfallstudier, som alla fokuserar på ett nyckelämne i den digitala omvandlingen av arbetsmiljön, för att visa framtidens datasäkerhet, digitala arbetsflöden, mobila lösningar, samarbetande, tekniska innovationer, miljöskydd och digital konsultation.
Verklighetstrogna exempel visar inte bara hur de senaste produkterna, lösningarna och tjänsterna från Ricoh utan hur dessa kan användas för att skapa innovativa och framtidsinriktade arbetsstrukturer, som inspirerar och stimulerar användarnas egna digitaliseringsstrategier.
- Det finns en massa prat om digitala arbetsmetoder, men det görs inte mycket, vilket gäller särskilt små och medelstora företag, påpekar Ricoh Deutschlands koncernchef Niculae Cantuniar.
- Det finns dock ett ökat tryck för att börja agera. Det går inte längre att neka att digitalisering har blivit den faktiskt avgörande faktorn för företagens konkurrenskraft och framtida överlevnad. Vårt stödprogram Innovation Summit är utformat för att hjälpa företag att skära igenom de ofta mycket täta djungel av otaliga digitaliseringsämnen, i syfte att utreda vad som behöver göras när det gäller att identifiera de viktigaste stegen och investeringarna, underströk Ingo Wittrock, marknadschef på Ricoh Deutschland.
Dessa teman belyser statusen för det nya utseendet på årets CEBIT.
- CEBITs nya struktur, med dess stora fokus på innovation och digitalisering, passar som hand i handsken med vårt Workstyle Innovation Summit, som kombinerar en tydlig inblick i den digitala arbetsmiljön med ett forum där de de senaste trenderna inom digitalisering debatteras. Våra keynote-föreläsare kommer att stimulera till diskussioner. Exempelvis kommer Christian Bredlow, grundare och VD för Digital Mindset GmbH, dela sina tankar om teorin om digitalisering som musik och Björn Stecher från Initiativ D21 kommer också att prata om "Digital index i tyska samhället 2018" vid årets CEBIT, sade Ricoh´s marknadschef Wittrock.