Framtidens självkörande fordon, med bekvämlighets- och komforthöjande funktioner för mer avslappnade sittställningar och med vridbara säten, kommer att ställa högre krav på utvecklingen av nya och mer avancerade säkerhetssystem. Genom samarbete med fordonstillverkare, forskningsinstitut och andra underleverantörer till fordonsindustrin i det nya forskningsprojektet OSCCAR, Future Occupant Safety for Crashes in Cars, kommer Autoliv att bidra till att ta fram gemensamma metoder och verktyg för utveckling av framtidens säkerhetssystem.
– Det här projektet kommer att ge värdefull information för att förstå framtidens olycksscenarier och hur man designar de bästa säkerhetssystemen för nya interiörer och sittställningar för alla åkande. Ambitionen i projektet är att ta fram rekommendationer för regler och konsumentkrav, relevanta verktyg såsom krockdockor och humanmodeller, och riskfunktioner för att kunna utvärdera framtida bilars krocksäkerhet, säger Cecilia Sunnevång, VP Research, Autoliv.
I projektet kommer vägledande principer och skyddskoncept för passagerare att utvecklas. Skyddseffekten kommer att bedömas med hjälp av harmoniserade modeller av människokroppen, där hänsyn också tas till särskiljande drag som kön, ålder och andra demografiska faktorer, vilket möjliggör en genomarbetad och individuell förbättring av passagerarnas säkerhet.