PowerCell Sweden har fått en order på ett bränslecellssystem av en global busstillverkare. Systemet MS-100 baseras på PowerCells bränslecellsstack S3 som har marknadsledande effekt i förhållande till sitt kompakta format och är baserad på stålplattor istället för grafit vilket gör den mer robust och tålig. Leverans och installation i buss för fälttester beräknas ske under det andra kvartalet 2019.
– Vår S3-stack ger oss stora konkurrensfördelar och kunden anger själv just dessa marknadsledande egenskaper som avgörande för orderbeslutet”, säger Per Wassén, vid för PowerCell.
Kunden är en väl etablerad tillverkare av bussar och med global försäljning. Företaget har kommit långt i sina fältprover med bränslecellsbaserade drivsystem och har goda erfarenheter av teknologin. Tillverkaren, vars namn undanhålls på kundens begäran, avser att fortsätta sina satsningar på elektrifierade bussar som drivs av bränsleceller istället för batterier, och ser PowerCells produkter som mycket attraktiva för den fortsatta utvärderingen och utvecklingen.
Det nu beställda systemet kommer att installeras i buss för fälttester under det andra kvartalet nästa år.
– I vår S3-stack har vi en produkt som kombinerar hög effekt med väldigt kompakta mått”, säger Per Wassén, vd för PowerCell. Eftersom vi är en av få på marknaden som lyckats ta fram en stack som dessutom baseras på stålplattor istället för grafit, är den mycket mer stryktålig än våra konkurrenters och därmed ett väldigt attraktivt alternativ för mobila applikationer där stackarna utsätts för stötar och andra påfrestningar i samband med körning.