Toyota Motor meddelar nu att den sammanlagda försäljningen av företagets hybridfordon passerade 4 miljoner den sista april, varav 423 000 i Europa.
Toyota lanserade i augusti 1997 bussen Coaster Hybrid EV för den japanska marknaden, följt av Toyota Prius i december 1997. Försäljningen av Prius började i Europa, Nordamerika och på andra håll under 2000. Den andra generationen Toyota Prius lanserades 2003, en tidpunkt som även innebar att tekniken började spridas till fler Toyota- och Lexusmodeller.
Det volymmässiga genombrottet skedde i samband med att den tredje generationens Prius lanserades i maj 2009. I februari 2011 passerade Toyota och Lexus en sammanlagd försäljning av 3 miljoner hybrider.
Toyota Motor Corporation säljer för närvarande 19 fullhybridmodeller i drygt 80 länder och regioner runt om i världen. I år står hybridfordon för 15 procent av Toyota Motors globala bilförsäljning, medan motsvarande siffra för Europa är 10 procent.
Toyota i Europa planerar att öka försäljningen andel av Toyota och Lexus hybridfordon under 2012 till 14 procent.