De håller samman förpackningskedjans länkar

Massa- och pappersbruken i Gävleborgs och Västernorrlands län är medlemmar i Packaging Mid Sweden, bland annat SCA. Bilden visar deras massafabrik, Östrand i Timrå. Foto: Per-Anders Sjöquist

Klustren Packbridge, Packing Mid Sweden och The Packaging Arena har en viktig roll för att ta fram innovationer som gagnar konsumenten, förpackningsindustrin och handeln.

 

Packbridge är en brobyggare mellan akademi och näringsliv.

– Vi finns i en region med unika förutsättningar för nätverksbyggande och avancerad forskning, säger Per-Stefan Gersbro, vd för Packbridge. Klustren i regionen täcker tillsammans in 80 procent av landets förpackningsbehov för livsmedel och läkemedel. Och vid Lunds universitet bedrivs forskning som är relevant för våra medlemmar.

Om några år etablerar sig ESS (European Spallation Source) i Skåne.

– Då får vi samarbeta med världens främsta materialforskare, berättar Per-Stefan Gersbro. Till sin hjälp har de ett gigantiskt neutronmikroskop med vars hjälp de kan studera förpackningsmaterial på molekylnivå. Forskningsrönen ska bidra till bättre förpackningar.

 

Intelligenta förpackningar

Förpackningarna blir alltmer intelligenta. Via en app i mobiltelefonen och en QR-kod på förpackningen kan konsumenten få information om innehållet.

– Förpackningen kan snart också avgöra om mjölken fortfarande är tjänlig som föda genom att registrera temperaturen, säger Per-Stefan Gersbro. Tillsammans med Acreo deltar vi i ett projekt för att ta fram nya plattformar för kommunikation mellan mobiltelefonen och tryckta, smarta etiketter i butikerna. Plattformen kan radikalt förenkla märkning och inköp.

Att minska livsmedelssvinnet är en viktig uppgift för Packbridge.

– Det uppkommer främst i början av värdekedjan, innan produkten förpackats men också hos mindre hushåll, säger Per-Stefan Gersbro. Det sistnämnda problemet kan reduceras genom att ersätta en stor förpackning med två mindre. Då bevaras den andra halvans kvalitet längre. Det första problemet har sin lösning i bättre förpackningar och transportförhållanden, från skörd till förädling. 

 

Fotnot: Packbridge går samman med Packaging Mid Sweden vid årsskiftet 2012/13 som även fått en ny projektledare, Stefan Söderberg.

 

Packaging Mid Swedens kluster har en unik spetskompetens inom områdena material, design och elektronik.

– Den starka kopplingen mellan våra medlemsföretag och Mittuniversitetets forskning driver utvecklingen framåt, framhåller Magnus Viström, tidigare utvecklingsledare för Packaging Mid Sweden i Sundsvall. Mittuniversitet intar en internationell ledarställning när det gäller forskning kring cellulosafiberbaserade material. Forskningen bedrivs tillsammans med industrin.

 

Hett utvecklingsprojekt

"Design and prototyping platform" är det hetaste utvecklingsprojektet just nu. Målet är att snabba upp utveckling och kommersialisering av nya förpackningar.

– Vi utvecklar därför metoder för att snabbt kunna ta fram förpackningsprototyper, utifrån idéer från företag, akademi, entreprenörer och kreatörer, säger Magnus Viström. Kreativa processer, i kombination produktionsanpassning, utmärker oss.

Ett annat intressant projekt handlar om att utöka den grafiska designen på en förpackning med ”augmented reality” via en app på mobiltelefonen. Förpackningen förses då med virtuella element - till exempel en animerad instruktion - som ”smälter ihop” med den fysiska förpackningen när man tittar genom kameran på en smartphone.

En förpackning ska både vara funktionell och väcka köplust.

– Mittuniversitetet erbjuder därför en unik utbildning som kombinerar grafisk design av förpackningar med kommunikationsvetenskap, säger Magnus Viström. Den är populär bland studenterna.

 

– The Packaging Arena jobbar främst utifrån ett användar- och ett marknadsperspektiv, säger Sandra Eriksson, vd för klustret. För att kunna utveckla framtidens förpackningar måste vi ha goda kunskaper om hur konsumenterna tänker när de handlar och hur de agerar i vardagen. Vi måste också förstå marknaden, trender och nya innovationer. Vi samarbetar därför med Centrum för Tjänsteforskning på Karlstads Universitet som jobbar mycket med att förstå användare, butik och handel i vårt kluster. Partners i Sverige och i andra länder bidrar med kunskap om det allra senaste, bland annat inom materialområdet.

The Packaging Arena arbetar utifrån en värdestjärna med den värdeskapande processen i centrum och där de olika kompetenserna - till exempel forskning, utbildning och företag - är stjärnans uddar. Genom detta gränsöverskridande arbete snabbas innovationsprocessen upp.

 

Många medlemmar

Medlemskadern är bred. Pappers- och massaföretag som Stora Enso, Billerud och Nordic Paper ingår i den. Andra exempel är grafisk industri, reklam- och designbyråer samt dagligvarukedjor.

Gillekakors snygga förpackningar togs fram med hjälp av The Packaging Arena.

– Projektet visade styrkan i vår arbetsmodell och hur viktiga medlemsföretagen och vårt nätverk är, menar Sandra Eriksson. Vi gick från idé till förpackning och testlansering på endast en vecka!

Hållbar utveckling är en självklarhet idag.

– För oss handlar det mycket om förpackningens roll för att minska matspillet, som är en stor miljöbov, säger Sandra Eriksson. Det gäller att hitta en win-win-lösning som gagnar både konsumenten, handeln och tillverkarna.