Från 1 000 till 70 komponenter. Så dramatiskt blir det när bensinmotorn ersätts med elmotorn. Men samtidigt dyker det upp andra helt nya möjligheter för dagens leverantörer när fordonsflottan ska elektrifieras.
Med färre komponenter i en elmotor jämfört med en bensinmotor är det självklart att det kommer att tillverkas färre artiklar. Vilket i sin tur betyder färre leverantörer. Därför har FKG, Fordonskomponentgruppen, identifierat sju områden där dagens leverantörer skulle kunna hitta nya möjligheter. Målsättningen är att i januari 2020 kunna presentera 70 helt nya komponenter som kommer att finnas i framtidens elbil.
– Det handlar om ganska många artiklar. Jag var orolig över att det skulle vara svårt att hitta 70 stycken, men det kommer faktiskt mycket som är nytt. Elektrifieringen påverkar inte bara artiklarna i sig, utan hela fordonsindustrin, säger Peter Bryntesson, Senior Advisor på FKG.
För elfordonstillverkaren NEVS i Trollhättan handlar det i framtiden om att hitta leverantörer som kan bidra med innovativa tekniska lösningar av förstklassig kvalitet.
– Se den här förändringen som vi är på väg in i som en fantastisk möjlighet att utnyttja er entreprenörsanda. Vi behöver bra idéer på tekniska lösningar och är villiga att lyssna på dem, säger Daniel Roos, Head of Group Strategy & Business Development på NEVS.