För att ytterligare stärka det digitala erbjudandet till kunderna lanserar Certex Svenska en webshop. Genom detta får kunderna möjlighet att handla stållinor, lyftredskap och fallskydd online och dessutom en ökad tillgänglighet till information om tidigare köp.
– Den utveckling vi ser på B2B-marknaden följer samma trend som B2C-marknaden, där vi blir allt mer digitala. Vi vill finnas där kunderna finns och därför är det ett viktigt steg för oss att kunna erbjuda kunderna att handla av oss via vår hemsida, säger Emma Max, marknadschef på Certex.
Genom ett konto på Certex.se kommer kunden åt webshopsfunktionaliteten och har samtidigt tillgång till företagets orderhistorik och relaterade dokument.
– Vi har valt att kombinera webshopen med en kundportal, för att kunden ska få en så personlig upplevelse som möjligt. Genom att kunden loggar in ges tillgång till individuella priser, tidigare order och dokument som fakturor och certifikat. Vi ser att många av våra kunder återkommande handlar samma produkter som de tidigare har köpt och det underlättas nu av att det lätt går att göra en nybeställning enligt en tidigare order.
I webshopen kommer inloggade kunder också att kunna se lagersaldo på artiklar, vilket är information som ofta efterfrågas. För att ytterligare stärka den digitala servicen finns nu också en chat på hemsidan för snabb support.
– Flera av våra kunder, stora som små, väljer att chatta med vårt team, för att få rådgivning inom lyft och vid val av produkter. Vi ser det som ett bra komplement till våra övriga kanaler, som kundbesök, e-post och telefon. Att kunna guida kunden direkt när frågor uppstår är uppskattat och dialogen med kunden gör att vi kan hitta den bästa lösningen för det aktuella problemet, säger Martin Elfström, chef Customer success team.
Den digitala utvecklingen hos Certex har varit stor de senaste åren och Emma Max ser nu fram emot lanseringen av webshopen med förhoppningen att den ska mottas positivt av de befintliga kunderna och även ge potential till att nå nya kunder.
– Vi arbetar ständigt på att förbättra vår service och våra erbjudanden till kunderna. Engagemanget i våra digitala kanaler ökar och kunderna kommer att se fler förbättringar under året, där vi fokuserar på att dela vår kunskap om säkerhet inom lyft.