Nimbus Group trotsar rådande kris till följd av Coronapandemin och fullföljer förvärvet av Alukin aluminiumbåtar som härmed kliver in som fullvärdig medlem i Nimbus familjen.
– Vi ser trots rådande läge positivt framåt och har en stark tro på aluminiumbåtssegmentet för Norden och för nya geografiska marknader för Alukins del. Med Alukin kompletterar vi vår varumärkesportfölj med båtar i premiumklassen för både arbete och fritid. Därmed står vi starkt rustade för framtiden och tillsammans med Nimbusgruppens övriga varumärken kan vi erbjuda båtar som täcker alla centrala behov, säger Jan-Erik Lindström, vd på Nimbus Group.
Med en tydlig vision om att skapa hållbara båtar för proffs och aktiva människor som älskar skärgården har Alukin haft en stadig och fin utveckling med fler utmärkelser i bagaget sedan starten 2008. Mitt under dåvarande finanskris -07/08 valde grundarna Peter och Maria Nikula ändå att satsa på företaget och produktionen av helsvetsade aluminiumbåtar i Norrtälje. En resa som drivits av en stark passion att utveckla och producera funktionella aluminiumbåtar som gör det lätt och njutbart att ha båt under hela året och som förlänger säsongen. Det var 2018 som den svenska storbåtsaktören Nimbus fick upp ögonen för aluminiumbåtarna i Roslagen.
– Vi har nu arbetat tillsammans med Nimbus sedan 2018 och vi ser många fördelar med det, inte minst för Alukins användare och nya båtägare som därmed har lättare att se, provköra och köpa våra båtar via Nimbus nätverk av återförsäljare, säger Maria Nikula, vd på Alukin Boats Sweden.