De högsta kajkranarna i Norden anlände till Yilports containerterminal i Gävle i fredags. Kranarna utrustas nu med ABB:s automationssystem som stödjer kranförare i lossning och lastning av containrar i den nya terminalen. Detta stärker Gävles position som en av de viktigaste containerterminalerna i Sverige.
Den nya terminalen som ska öppna senare i år ökar hanteringskapaciteten i Gävles terminaler avsevärt, till hela 600 000 TEU. De nya kajkranarna har en nyckelroll i kapacitetsökningen och gör det också möjligt att lasta och lossa betydligt större containerfartyg än vad som trafikerar till Gävle idag: Med de nya eldrivna kranarna kommer man kunna ta emot fartyg som lastar uppemot 22 containrar i bredd jämfört med 13 i dagsläget.
– De nya automatiserade kranarna gör att vi kan lasta och lossa containrar med kapacitet och prestanda som möter behovet från Sveriges exportindustri och den växande importen till regionen kring norra Stockholm. Kranarna visar också den höga tekniska kompetensen hos våra partners ABB och Mitsui, och vi är övertygade om att vi med hjälp av dessa kranar kommer att kunna leverera den service som våra kunder förväntar sig, säger Eryn Dinyovszky, vd för Yilport Nordic.
Kranarna utrustas med ABB:s automationssystem. Foto: ABB
– Det är väldigt glädjande när vi får möjligheten att leverera våra automationslösningar till hemmamarknaden, säger Fredrik Johanson, försäljningschef på ABB Ports i Västerås. ”Av det vår enhet levererar går i princip allting på export och vår avancerade och ledande teknik används idag i många av världens stora och viktiga transportnav, såsom i Rotterdam i Nederländerna och i Long Beach i USA.”
Det krävs högre kranar med högre lyfthöjd och längre räckvidd för att lasta och lossa stora fartyg. Fredrik Johanson menar att ABB:s system automatiserar flytten av containrarna och sätter ner dem automatiskt på fordon som transporterar containrarna mellan kajen och terminalens containerlager. ”Automation gör processen effektivare och skonsammare för både kranar och fordon, samt för godset som transporteras i containrarna genom mjukare landningar av containrarna”, tillägger han.
Kranarna som nu har anlänt i Gävle byggdes i Japan och började sin resa mot Gävle den 19 mars i år. Vid ankomst i Gävle den 11 juni hade kranarna varit på resande fot hela 83 dagar, vilket troligtvis är den längsta transporten av kranar från byggplats till slutdestinationen i världen både när det gäller avstånd och restid.