Allting började en dag i juni för 100 år sedan. I Milano skapades då företaget Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, eller den mer kända förkortningen Alfa.
Den första modellen kom ut samma år, 1910, och hette 24HP. Den producerades i tio år fram till 1920.
Efter fem år köptes företaget upp av italienaren Nicola Romeo, som döpte om företaget till det vi nu alla känner igen – Alfa Romeo.
Företaget övergick till att producera krigsmaterial för Italien som rustade för det Första världskriget. 1919 återgick företaget till den civila marknaden. Alfa Romeo har dock hunnit med att leverera lastbilar för de italienska och tyska arméerna under andra världskriget.
Företaget har nu funnits i 100 år, men det var nära att resan fick ett abrupt slut redan 1929. Börskraschen drabbade Alfa Romeo väldigt hårt och företaget var väldigt nära en konkurs. Men genom att 1933 bli en del av det statliga Finmeccanica räddades företaget.
På 50-talet lanserade Alfa Romeo sportbilsmodeller som idag är klassiker. En av modellerna var Giulietta som producerades mellan 1954-1964, men som nu har återuppstått som en helt ny modell. Den nya modellen visades under årets Genevemässa. Bilen fick då stå bredvid företagets 24HP.
Efterföljaren Giulia producerades mellan 1962-1978, men den öppna modellen Spider producerades ända fram till 1993 och var då den sista kvarvarande Alfan med bakhjulsdrift.
Det var också på 50-talet som den svenska Club Alfa Romeo Svezia startades (1956). Idag har klubben runt 2000 medlemmar och är en av landets äldsta och största märkesklubbar.
Svensk inblandning fick företaget på 80-talet då ”de fyras klubb” bildades. Det var ett samarbete mellan de italienska företagen Alfa Romeo, Lancia, Fiat… och svenska Saab. Av detta samarbete kom det som skulle bli Alfa Romeos flaggskepp under många år, Alfa Romeo 164. Den tillverkades mellan 1987-1997 och kom till Sverige 1989.
Under tiden för "de fyras klubb" passade Fiat på att köpa Alfa Romeo.
Under 2000-talet sjönk Alfa Romeos försäljningssiffror drastiskt. 2001 såldes 213 638 fordon, sju år senare hade företagets siffror minskat med mer än 110 000 bilar till 103 097.
Men Alfa Romeo, som sedan företagets start har haft huvudkontoret i Portello, Milano hoppas nu få upp försäljningssiffrorna igen.
För lagom till 100-årsjubileumet presenterade Fiat Group Automobiles sin produktionsplan för 2010-2014. Förutom den nya Giulietta kommer också Giulia att återkomma. Bilen kommer ut med årsmodell 2012 som efterträdare till Alfa Romeo 159, som producerats sedan 2005.