Enligt en färsk analys från EY tappar Sverige sin plats inom topp tre i ett globalt elbilsindex. Kina och Norge leder rankingen och USA klättrar förbi Sverige och kniper tredjeplatsen, vilket lämnar Sverige på en fjärdeplats.
Utbud och förnybar energi utgör styrkor för den svenska elbilsmarknaden, men bristande laddinfrastruktur och en slopad klimatbonus innebär utmaningar, enligt analysen. För att fortsätta som en viktig aktör inom den globala elbilsutvecklingen framhålls satsningar på snabbladdare och energieffektivitet som avgörande.
Electric Vehicle Country Readiness Index från rådgivnings- och revisionsföretaget EY rankar årligen länder utefter 27 parametrar fördelade över tre kategorier: utbud, efterfrågan och regleringar. Enligt elbilsindexet för 2023 behåller Sverige sin fjärdeplats i kategorin utbud, medan USA tar ett stort kliv uppåt och placerar sig som nummer tre. När det gäller efterfrågan har Sverige tappat till en tredjeplats, där Kina intar andraplatsen.
Inom regleringsområdet ligger Sverige kvar på en sjundeplats.
55 procent av den globala elbilstillverkningen 2023 väntas ske i Kina, som intar en klar förstaposition inom utbudskategorin. Sverige tar fjärdeplatsen i utbudsrankingen, där en mogen energiproduktion med god tillgång på förnybar energi samt överskott i elproduktionen är starkt bidragande till den goda placeringen. Elbilsutbudet i sig uppvisar även en hög mognadsgrad och 70 procent av nylanserade bilmodeller i Sverige de närmsta fem åren förväntas vara elbilar. Därutöver har Sverige god tillgång på litiumjonbatterier med en tillverkningskapacitet på 16 GWh 2023, där endast Kina, USA och Tyskland ligger före.
Även om Sverige står starkt inom utbudsområdet har landet även utmaningar. År 2022 var 16 procent av Sveriges laddpunkter snabbladdare, vilket är i underkant bland de analyserade länderna. I en global jämförelse ligger Sverige på plats 13 av 20 i andel snabbladdare, där Kina toppar listan med sina 43 procent.
– Sverige är en ledande elbilsnation, men utan fortsatt investering är det inget som kan tas för givet. Antalet elbilar på svenska vägar ökar snabbt, men utbyggnaden av publika laddare hänger inte med i samma takt. För närvarande har vi ungefär 25 elbilar per publikt tillgänglig laddpunkt, vilket är betydligt högre än EU:s rekommendation på tio bilar per laddpunkt, säger Martin Cardell, globalt ansvarig för mobility på EY.