Renault, BMW och Mercedes-Benz, är bland dem som hävdar att avgifter som överenskommits i Brexit-avtalet kommer att ge en del av marknaden till globala företag, inklusive Kina.
Renaults chef, Luca de Meo, ledde samtalen och sa att om EU inte agerar så skulle politikerna helt enkelt överlämna en del av marknaden till globala tillverkare inklusive kinesiska företag, som gör betydande inbrytningar.
Tariffen ska träda i kraft från januari, men biltillverkare i Storbritannien och Europa pressar på för att skjuta upp införandet med minst tre år.
EU-kommissionären Thierry Breton berättade förra veckan för Guardian att Brexit-avtalet inte kunde återupptas bara för att blidka vissa sektorer av bilindustrin, med argumentet att han var tvungen att se till att det fanns lika villkor i hela ekosystemet.
Sänkt taxa
Den formella begäran om att sänka tariffen har gjorts av European Automobile Manufacturer’s Association (ACEA), som först gjorde inlagor om den hotande tariffen i mars.
Införandet av tariffen 2020 i Brexit-handels- och samarbetsavtalet när det var tänkt att biljättar över hela Storbritannien och EU snabbt skulle göra betydande framsteg i tillverkningen av elfordon.
Källor: Guardian /EU