Förlusterna beror på att bolaget befinner sig i en investeringsfas där nya bilmodeller ska tas fram och en helt ny fabrik håller på att byggas i Kina, enligt Stefan Tilk.
"Då vi inte har inlett serieproduktion av bilar kan man säga att de här investeringarna nu visar sig som en förlust", tillägger Tilk.
Största aktieägare
Omsättningen för året föll samtidigt från 200 miljoner till 72 miljoner kronor, enligt bolagets årsredovisning.
I mars meddelade Nevs att den kinesiska investeringsfonden GSR Capital investerar cirka fyra miljarder kronor i ett lån som betalas ut i fyra omgångar. Det handlar om ett konvertibellån, som när det omvandlas till aktier gör GSR till Nevs största aktieägare.
I samband med det presenterades även planer på att börja montera ihop batterier till elbilar i Trollhättan, där det mesta just nu handlar om att arbeta med utveckling, design, finansiering och bolagsstyrning.
Ska börja sälja bilar i år
Målet är att när Nevs elbilstillverkning i Kina kommer i gång även tillverka komponenter i Trollhättan.
En första Nevsbil, en testbil med tydliga drag av Saab 9–3, presenterades på Tianjinfabriken i december. Siktet är inställt på att börja sälja bilarna senare i år och få upp volym i verksamheten 2019.
Nevs köpte 2012 huvuddelen av konkursboet efter Saab Automobile. Efter en period av rekonstruktion 2014–2015 har bolaget tecknat flera samarbetsavtal och låneavtal med kinesiska motparter och nyligen meddelades att bolaget bygger en ny elbilsfabrik nära Shanghai i Kina. Bland samarbetsavtalen finns ett med kinesiska Didi, som driver en Uber-liknande taxitjänst i Kina.
Sedan tidigare har Nevs också byggt en elbilsfabrik i Tianjin, nära Peking.