I framtiden kommer digitala produkter baserade på artificiell intelligens, AI, att spela en viktig roll för Volkswagen Group. Nya infotainment- och navigationsapplikationer, högpresterande röstigenkänning, utökade fordonsfunktioner och djupintegrering av digitala ekosystem i bilen kommer att förbättra produktupplevelsen.
Därför har Volkswagen Group inrättat ett specialiserat ”AI Lab” som ska fungera som ett globalt nätverk med kompetenscenter och inkubatorer. I takt med att behovet uppstår kommer detta även att omfatta samarbeten med tekniksektorn i Europa, Kina och Nordamerika.
– Vi strävar efter att koppla samman externa digitala ekosystem med bilen och skapa en ännu bättre produktupplevelse", säger Oliver Blume, vdför Volkswagen Group och Porsche.
Bland annat ser koncernen stor potential i högpresterande röstigenkänning och tjänster som kopplar samman användarnas egna digitala miljöer med bilen. Utökade fordonsfunktioner kommer att vara lika viktiga. Dessa kan omfatta AI-optimerade laddningscykler för elfordon, meddelande om underhåll och sammankoppling av fordon med infrastruktur, t.ex. kundernas egna hem ("smarta hem").
I AI Labs styrelse ingår Carsten Helbing och Carmen Schmidt, erkända experter på artificiell intelligens och kommer att ansvara för tekniska ledningsfunktioner. Styrelsen kommer att bestå av styrelsemedlemmar från märkena Volkswagen, Audi och Porsche.