Generativ AI är ett prioriterat område för teknikinvesteringar, men företag i Sverige ligger långt efter den globala utvecklingen visar en ny rapport från EY. Endast 25 procent av de svenska företagen i undersökningen investerar i generativ AI, jämfört med 43 procent globalt. Den snabba utvecklingen av generativ AI utmanar nu företagens digitala strategier, och förmågan att skala samt skapa värde med ny teknik kommer vara avgörande.
De svenska företagens avvaktande inställning till generativ AI kan ha sin förklaring i att de ser med mer skeptiska ögon på dess potential. Endast 9 procent av svenska företag anser att generativ AI kommer leda till en radikal acceleration av digitala möjligheter, jämfört med 18 procent av företagen globalt. Dessutom är svenska företag något mer riskmedvetna, med 26 procent som uppger att risk och osäkerhet kopplat till generativ AI kan hindra användningen i organisationen, jämfört med 17 procent globalt.
– De företag som tidigt skapar interna strukturer kring proaktiv och holistisk styrning och riskhantering kopplat till användande av generativ AI kommer att stå bäst rustade när teknikens användningsområden väl uppenbarar sig, säger Charlotta Kvarnström partner och nordiskt ansvarig för EY:s verksamhet inom teknik, media och telekommunikationssektorn.