Tysklands bilindustri står inför stora utmaningar på vägen mot hållbarhet. Experter varnar för att det kanske redan är för sent att genomföra nödvändiga förändringar. De senaste två decennierna har präglats av så kallade dieselgate, införandet och den senare avskaffningen av miljöbonusen, men bilindustrin anses fortfarande bromsa Tysklands strävan mot ett CO₂-fritt samhälle. Än värre är att vissa bilföretag kanske inte överlever de kommande tjugo åren, enligt en dyster prognos från en expert.
Den tyska regeringen har satt ambitiösa klimatmål för bilsektorn: Fram till 2030 ska 15 miljoner helt elektriska personbilar rulla på Tysklands vägar, jämfört med dagens cirka en miljon. Stödet till köp av elbilar genom miljöbonusen upphörde i slutet av december, vilket har väckt mycket debatt.
Hänger inte med
Dessutom siktar regeringen på att bygga en miljon laddningsstationer till 2030. En fungerande infrastruktur är avgörande för dessa fordon. Nyligen uppstod dock problem med Aral som vill sätta upp fler laddningsstationer, men nätutbyggnaden hänger inte med.
Biltillverkarna har egna hållbarhetsmål. BMW siktar på att minska utsläppen med 80 procent mellan 2019 och 2030. VW åtar sig att följa Parisavtalet och vill vara helt CO₂-neutralt till 2050, gällande både fordon och produktion. Audi strävar efter att producera CO₂-neutralt på alla tillverkningsorter till 2025, där "oundvikliga" CO₂-utsläpp kompenseras genom olika projekt.
Något positivare bild
Trots materialkostnader och ett priskrig med Kina, visade en undersökning från förra året en relativt positiv bild av bilindustrin. Stämningen bland tyska biltillverkare förbättrades märkbart i januari.
- Företagen i den tyska bilindustrin bedömer sin nuvarande affärssituation mer positivt och ser fram emot de kommande månaderna med betydligt mer optimism än i slutet av 2023, säger Anita Wölfl, specialist vid Ifo-institutet, till den tyska pressbyrån dpa.