Den schweiziska urmakarspecialisten Rolex ökade sin försäljning förra året med 11 procent till 11,5 miljarder dollar, enligt uppskattningar från Morgan Stanley. Rolex ökar därmed avståndet till sina närmaste konkurrenter och framstår som dominanten par excellence på marknaden för lyxprodukter.
De säkra lyxvarumärkena håller ställningarna, det illustrerar exemplet Rolex tydligt, skriver sajten Les Echos. Den Genève-baserade koncernen är själv ytterst hemlighetsfull med statistik, men enligt analytikern Edouard Aubin innehar Rolex en ohotad marknadsandel om 30 procent i år, jämfört med 25 procent i fjol.
Rolex varumärke "förblir den obestridda ettan när det gäller lyxklockor med en högre försäljning än följande fem varumärken tillsammans: Cartier, Omega, Audemars Piguet, Patek Philippe och Richard Mille", säger experten. Enligt honom har inget lyxvarumärke, oavsett kategori, en så dominerande ställning jämfört med konkurrenterna som Rolex.