Efter månader av spänningar har EU och Kina äntligen tagit steget till förhandlingsbordet angående de kontroversiella tullarna på kinesiska elektriska bilar. Det rapporterar tyska Handelsblatt. Medan den tyska ekonomiministern visar optimistiska tendenser, finns det en tydlig skepsis inom EU som kvarstår.
Förhandlingarna, som är planerade att starta redan kommande måndag på arbetstagar-nivå, involverar direkta diskussioner mellan EU-kommissionen och Kinas statliga ledning. Enligt källor inom kommissionen, som Handelsblatt varit i kontakt med, tvivlar dock många i Bryssel på att Kina kommer att göra de nödvändiga ändringarna i sin subventionspolitik för elbilsproduktionen.
EU:s utredningar har påvisat omfattande statliga subventioner som gynnar den kinesiska elbilsproduktionen. Trots Kinas löfte om att förhandla utan förutfattade meningar, anser EU att dessa löften inte erkänner de problem som EU redan har identifierat. En högt uppsatt EU-representant har uttalat att förhandlingarna måste baseras på de bevis som EU redan presenterat.
Utmaningar och potentiella konsekvenser
Zha Daojiong, professor i internationell politisk ekonomi vid Pekings universitet, uttrycker en stark tvekan till en lösning. Han menar att de omfattande förundersökningarna som legat till grund för tullbeslutet gör det svårt för EU att kompromissa.
EU:s nyliga beslut att höja tullarna syftar till att neutralisera de olagliga fördelarna som kinesiska subventioner medför. Samtidigt hotar Kina med motåtgärder, inklusive en WTO-klagan och antidumpningsutredningar mot europeiska produkter som griskött.
Skepsis råder trots förhandlingsvilja
Medan förhandlingarna teoretiskt kan öppna upp för en avmattning eller lösning av tullfrågan, understryker EU-kommissionen att det är extremt utmanande att uppnå ett resultat som motsvarar effekten av de nuvarande tullarna, vilka är tänkta att träda i kraft preliminärt den 4 juli. Eventuella avtal måste godkännas av medlemsstaterna innan de kan verkställas helt.
Denna situation ställer EU inför ett komplext dilemma där balansgången mellan att skydda den inhemska marknaden och att undvika en eskalering i handelskriget med Kina blir allt svårare.
Källa: Handelsblatt