Så ska Stellantis undvika importtullar på sina kinesiska elbilar

Stellantis fabrik i Polen. Foto: Marek Kocjan - http://www.kocjan.pl/Wikimedia Commons

EU-kommissionen beslutade häromveckan om att importtullar ska införas på elbilar från Kina, varpå Kina svarat att de kommer att svara med samma mynt. Särskilt tyska bilmärken kommer få svårt att sälja på den kinesiska marknaden. 

Nu har den fransk-amerikansk-italienska biljätten Stellantis kommit på ett sätt att runda tullavgifterna. Det ska ske genom att företagets kinesiska partner Leapmotor skickar halvmonterade bilar till bilkoncernens fabrik i Polen. Kostnadsvinsten lär bli mycket attraktivt, skriver affärstidningen Les Echos som bara konstaterar att Stellantis lyckats lösa ekvationen att fortsätta sälja kinesiska bilar billigt i Europa, samtidigt som de undviker tullarna, och detta före alla konkurrenter.

Nio månader efter att ha offentliggjort grundandet av ett joint venture med det kinesiska startupföretaget Leapmotor, lanserade Stellantis de första modellerna av elstadsbilen T03 vid företagets polska fabrik i Tychy förra veckan. Den lilla elektriska stadsbilen T03,  kommer att marknadsföras till hösten i Europa för mindre än 20 000 euro.