Europas beroende av elbilsbatterier: - Vi kan inte bara hamna på efterkälken

Laddningsprocess pågår. Foto: Creative Commons Lic. Kredit: Pixabay, / VariousPhotography

Försäljningen av elbilar stagnerar, vilket skapar osäkerhet hos både potentiella köpare och industrin. Europas tidigare ledande ställning inom bilindustrin hotas nu av stark konkurrens från Asien.

Europa, och särskilt Tyskland, har länge varit framstående inom bilindustrin, något som har gynnat både sysselsättning och välstånd. Men konkurrenslandskapet har förändrats drastiskt, och nu hotas Europas position av negativa konsekvenser.

- Vi behöver en europeisk lösning. Det kan inte vara så att vi ständigt ligger efter, säger Michael Brecht, ordförande för Daimler Trucks arbetarråd.

Hur stagnationen påverkar Europa

Den stagnerande efterfrågan på elbilar hotar regioner som tidigare tjänat mycket på försäljningen av förbränningsmotorer. Den teknologiska spetskompetensen inom elbilar ligger inte längre huvudsakligen i Europa. Företag från Asien dominerar inom batteriteknologi, och på grund av den svaga efterfrågan på elbilar i Europa, bromsar den europeiska industrin sina investeringar. Detta gör det svårt att konkurrera med de asiatiska företagen.

- När jag hör att biltillverkare skjuter upp byggandet av batterifabriker i Europa, är det en allvarlig utveckling, fortsätter Brecht.

Tyska bilproducenter är fortsatt beroende av batterikompetens från länder som Kina, Sydkorea och Japan. Exempelvis har Mercedes-Benz nyligen lagt två planerade batterifabriker i Europa på is, och BMW har dragit tillbaka en stor order från Northvolt. Istället kommer BMW tills vidare att köpa batterier från bland annat CATL och Samsung.

El-bilsförsäljning i europa

Försäljningen av elbilar har sett en blandad utveckling i Europa. I länder som Norge och Nederländerna har elbilar nått betydande marknadsandelar, medan andra länder fortfarande kämpar med att få upp försäljningssiffrorna. I Tyskland, Europas största bilmarknad, har försäljningen stagnerat efter en initial snabb ökning.

I Norge har politiska incitament och subventioner spelat en stor roll i att göra landet till ledande inom elbilsförsäljning. Över 80 procent av nya bilar som säljs i Norge är eldrivna. I Nederländerna ligger siffran runt 30 procent. Dessa länder visar att det finns en potential för elbilar, men det kräver starka politiska åtgärder och ekonomiska incitament.

Den europeiska bilindustrin står nu inför en kritisk tidpunkt där det krävs snabba och effektiva åtgärder för att minska beroendet av asiatiska batteritillverkare och stärka den inhemska produktionen. Europas framtid inom bilindustrin kan mycket väl bero på hur snabbt och effektivt dessa åtgärder implementeras.

Källa: Handelsblatt