En kraftig brand som utlöstes av en elbil har orsakat omfattande skador i en parkeringshall i Sydkorea och väckt allvarliga frågor kring säkerheten för elfordon. Branden, som började i en eldriven Mercedes-Benz, resulterade i att 140 bilar skadades eller totalförstördes, och har lett till att sydkoreanska myndigheter nu undersöker riskerna med elbilsbatterier.
Det var den 1 augusti som en fullt eldriven Mercedes-Benz, parkerad i ett flerbostadshus i en av Sydkoreas städer, plötsligt fattade eld. Elden spred sig snabbt och orsakade enorma skador. Nästan 140 fordon i parkeringshallen blev antingen skadade eller helt förstörda, där flera bilar brann ner till oigenkännlighet.
Evakuering av boende
Branden var så allvarlig att boende i byggnaden tvingades evakueras för att undgå faran. Släckningsarbetet pågick i åtta timmar, och bilder på de förkolnade bilvraken spreds snabbt i media och på sociala medier, vilket ledde till en ökad oro bland konsumenter om elbilars säkerhet.
Flera liknande incidenter
Det är inte första gången en liknande incident inträffar i Sydkorea. I augusti brann också en eldriven Kia EV6 i en annan parkeringshall, vilket ytterligare förstärker oron kring säkerheten för elbilar, särskilt i parkeringshallar som ofta är belägna i flerbostadshusens källarvåningar.
Fokus på batterisäkerhet
Efter dessa incidenter har sydkoreanska myndigheter kallat till ett krismöte för att diskutera elbilars säkerhet och särskilt fokusera på de batterier som används i dessa fordon. Myndigheterna överväger nu att kräva större transparens från biltillverkarna när det gäller information om deras batterileverantörer.
Hyundais initiativ för ökad transparens
Som en del av ett initiativ för ökad transparens har den sydkoreanska biltillverkaren Hyundai nyligen offentliggjort information om batterierna i tretton av sina eldrivna bilmodeller, inklusive batterierna i deras lyxmärke Genesis. Hyundai använder batterier från koreanska LGES och SK samt kinesiska CATL.
Utmaningar med släckningsarbetet
Bränder som involverar elbilar är kända för att vara svårare att släcka än bränder i traditionella bensin- eller dieseldrivna fordon. Elbilsbatterier kan brinna under längre tid och riskerar att återantändas under släckningsarbetet. Detta gör hanteringen av sådana bränder extra utmanande för räddningstjänsten.
Statistik visar på ökade risker
En rapport från räddningstjänsten i Seoul visar att mellan 2013 och 2022 inträffade 1 399 bränder i parkeringshallar i regionen. Av dessa bränder orsakades 43 procent av fordon, medan 53 procent av bränderna hade elektriska källor.
Denna händelse har fått både myndigheter och konsumenter att ifrågasätta säkerheten hos elbilar och deras batterier, vilket kan leda till förändringar i hur dessa fordon hanteras och vilka säkerhetsåtgärder som införs i framtiden.
Källa: Kauppalehti
4o