Tillväxten hackar i flera länder i Centraleuropa, påverkad av de dystra ekonomiska utsikterna för industrisektorn, i synnerhet bilindustrin. Enda undantaget är Polen, som är mindre beroende av extern efterfrågan. Där noterades en tillväxt på 3,2 procent under andra kvartalet.
Förklaringen till kräftgången ligger i hög grad att många centraleuropeiska länder är mycket beroende av tyska biltillverkare och deras leveranskedja. Nedkylningen som drabbat tysk industri har därför fått återverkningar i hela regionen.
Ungern, Slovakien, Tjeckien, Slovenien har alla publicerat nedslående siffror för ekonomisk tillväxt och industriproduktion för andra kvartalet.
– Hela området påverkas av inbromsningen i tillverkningssektorn. Många länder – Ungern, Tjeckien, Slovakien etc. – är mycket beroende av tyska biltillverkare och deras underleverantörskedja. Industrikonjunkturen är för närvarande särskilt illa ute, särskilt inom bilsektorn på grund av övergången till elkraft och nedgången i den globala ekonomin, säger Juraj Kotian, ekonom på Erste Bank.
Denna trend förväntas fortsätta under hela året, baserat på företagsklimatindikatorer i Tyskland. Hoten om ett handelskrig mellan USA och Europa, utifrån scenariot att Donald Trump blir vald till president i USA i november, spär på industrins oro.
Ungern försöker stå emot det ogynnsamma läget genom att locka elfordons- och batterifabriker, särskilt kinesiska, till sig med enorma investeringar, som hittills gett mindre ekonomiska fördelar än man räknat med. Experter menar att det beror på att montaget av komponenter ändå sker i Asien, så det är där mervärdet hamnar.
Den polska ekonomin är, som sagt, ett undantag, delvis därför att den är mindre beroende av utrikeshandel än grannländerna, men också därför att den är mer diversifierad.