Schwarz Digits, en division inom Schwarz-gruppen som mest är känd för sina Lidl-butiker, redovisade en omsättning på 1,8 miljarder euro i förra året och har vuxit fram till en ledande molnleverantör. Det är en doldis på marknaden för molntjänster, som dock riktar sig till både interna och externa kunder. Divisionen har utvecklats på liknande sätt som AWS, Amazon Web Services, med en viktig skillnad: det är en europeisk molnaktör som tar skyddet för personlig data på största allvar.
Få hade väl förväntat sig att lågpriskedjan Lidl skulle bli en stor spelare på den lukrativa molnmarknaden? Enligt Financial Times verkar diversifieringen av verksamheten närmast ha skett av misstag.
Schwarz Group är ägare till 13 900 Lidl- och Kaufland-butiker över hela världen.
Först såg man att det fanns ett behov av att utveckla en intern infrastruktur för Schwarz Group. Denna molnaktivitet kallad Schwarz Digits lanserades 2021. Den var i första hand avsedd att uppfylla koncernens höga krav när det gäller datasuveränitet och personligt skydd av data eftersom Schwarz Digits skulle hantera mycket känslig data såsom butiksförsäljningsmodeller, prisberäkningar, information om kunder i Lidl lojalitetsprogram eller personuppgifterna för koncernens 575 000 anställda spridda över 32 länder.
Företaget krävde att all data skulle lagras i Tyskland och Österrike. Eftersom man inte hittade någon lämplig passform för verksamheten valde man att bygga upp sin egen infrastruktur.
Schwarz Digits har idag en kundportfölj som skulle kunna göra konkurrenter gröna av avund - såsom SAP, fotbollsklubben Bayern München och hamnen i Hamburg. Divisionen sysselsätter redan 7500 personer. Schwarz Digits marknadsför sig nu som seriös konkurrent till andra europeiska leverantörer, i synnerhet OVH men även Amazon, Google och Microsoft.
Källa: L’Usine Nouvelle