Augustis statistik från Mobility Sweden visar en markant nedgång i nyregistreringarna för alla typer av fordon. Personbilsregistreringarna har minskat med över 20 procent jämfört med förra året. Detta beror delvis på tillfälliga leveransproblem och en fortsatt svag privatmarknad för elbilar. Tunga fordon har också haft en tuff månad, vilket till stor del förklaras av rekordregistreringar under samma period förra året och försenade leveranser av bussar.
Totalt registrerades 19 036 nya personbilar i augusti, vilket är en minskning med drygt 20 procent jämfört med augusti 2023. Minskningen beror delvis på leveransproblem hos vissa tillverkare och den svaga privata efterfrågan på elbilar. Trots att 56 procent av nyregistreringarna var laddbara bilar, minskade antalet elbilar med 31 procent i augusti och med 21 procent hittills i år. Företagskunder står för majoriteten av elbilsregistreringarna, med 7 av 10 registreringar under månaden.
"Nedgången för samtliga fordonsslag har negativ påverkan på flottans förnyelse och gör det svårare att nå klimatmålen. Regeringens budget blir avgörande för att vända trenden", säger Sofia Linder, chefsekonom hos Mobility Sweden.
Registreringen av lätta lastbilar uppgick till 2 590 enheter, vilket är en nedgång med cirka 36 procent. Av dessa var drygt 23 procent eldrivna.
Marknaden för tunga lastbilar hade en kraftig nedgång med 76 procent, med endast 368 registreringar i augusti. Den stora minskningen kan kopplas till rekordhöga registreringar under föregående år i förväntan på nya EU-krav för färdskrivare. Andelen eldrivna tunga lastbilar var cirka 8 procent.
Bussregistreringarna uppgick till 118 enheter, vilket är en minskning med 60 procent jämfört med föregående år. Detta beror delvis på försenade leveranser och den minskade elbusspremien för stadsbussar som trädde i kraft förra sommaren. Andelen elbussar var drygt 23 procent i augusti och 16 procent under årets första åtta månader, en nedgång från 31 procent under samma period förra året.
"Tillgång till billig fossilfri el och fler lokala och regionala laddplatser är avgörande för att åkerier ska välja ett elfordon. Om regeringen slopar skatten för el som laddas via laddbox kan ett åkeri spara nära 75 000 kronor per år och lastbil i drivmedelskostnad", säger Sofia Linder, chefsekonom hos Mobility Sweden.
Den publika laddinfrastrukturen i Sverige ökade med 689 laddpunkter under augusti, vilket innebär att det totala antalet laddpunkter nu överstiger 51 300 fördelat på 7 200 laddstationer.
Siffrorna i texten är avrundade. Registreringsperioden för augusti omfattar registreringar från 1 augusti till och med 30 augusti. Antalet registreringsdagar är denna månad en mindre än i fjol.
Källa: Mobility Sweden