Italienska regeringen anklagar biljätten Stellantis för förseningar och ouppfyllda åtaganden och hotar att ställa in redan beviljade statliga bidrag till Stellantis så kallade gigafabrik i södra Italien, såvida de inte kan motivera förseningarna. Det uppger mediet Euractiv.
Italienska regeringen har också öppet konfronterat biljätten i två uppmärksammade fall avseende marknadsföringsmetoder. Man menar att Stellantis har vilselett konsumenter genom att presentera fordon som typiskt italienska när de egentligen tillverkats utomlands.
– Det är upp till Stellantis att väcka nytt liv i fordonssektorn i Italien och vi har väntat på svar för länge. Regeringen har gjort sitt, Stellantis har inte gjort det, sade Italiens näringsminister Adolfo Urso, tillika minister för ”Made of Italy”, vid ett möte i staden Rimini nyligen.
– Stellantis måste ge oss ett snabbt svar. Om koncernen inte svarar kommer pengarna från reindustrialiseringsfonden att allokeras till något annat. Vi har inte råd att förlora dessa resurser eftersom Stellantis inte uppfyller sina åtaganden. Deadline är om bara några timmar, fortsatte Adolfo Urso.
Regeringens kritik beror, enligt Euractiv, delvis på att Stellantis som bildades genom sammanslagningen av Fiat Chrysler och den franska koncernen PSA är den sista stora biltillverkaren som är verksam i Italien. Koncernen äger nästan alla landets väletablerade bilmärken, inklusive Fiat, Alfa Romeo, Lancia och Maserati, med undantag för Lamborghini, som tillhör tyska Audi, och Ferrari.