EU:s handelskammare till företagen: Ompröva er Kinastrategi!

Containerterminal i Shanghai. Foto: Bruno Corpet (quoique)/Wikimedia Commons

Världens näst största ekonomi tampas med att få snurr på hjulen ända sedan slutet av pandemin – och denna situation tycks inte vara övergående. Den varningen kommer från EU:s handelskammare i Kina som i sin senaste årsrapport noterar att företagen inte varit så pessimistiska inför framtida lönsamhet i Kina sedan 2012.

"Många investerare står nu inför det faktum att problemen de möter på den kinesiska marknaden kan vara permanenta", betonar årsrapporten från handelskammaren, som representerar mer än 1 700 företag etablerade i Kina.

– Ett växande antal företag har nu nått en vändpunkt och bör på allvar se över sin strategi i Kina, säger Jens Eskelund, ordförande för EU:s handelskammare i Kina.

Bilden som målas upp av europeiska företag i Kina är ingen munter läsning. Enligt rapporten som släpptes häromdagen är vinstmarginalerna i Kina lika stora eller lägre än det globala genomsnittet för 71 procent av medlemmarna i EU:s handelskammare. Och 44 procent av de tillfrågade företagen säger att de är pessimistiska kring framtida lönsamhet. En nivå som inte skådats sedan 2012 då den första undersökningen genomfördes.

– Den största förändringen jämfört med perioden före 2021 är att vi såg den kinesiska marknaden försämras ganska snabbt, säger Jens Eskelund.

– Och det betyder att utöver de återkommande problemen vi möter när det gäller regleringar, börjar vi också möta problem när det gäller vår förmåga att tjäna pengar på den kinesiska marknaden, tillägger han.

Enligt honom börjar ”svårigheterna med att verka i Kina överväga fördelarna”.

– Aktieägarna ser nu mycket kallt på situationen och nöjer sig med att säga att avkastningen inte längre är proportionell med risken, framhåller Carl Hayward, generaldirektör för EU:s handelskammare.

Enligt rapporten måste företagen hantera ett stort antal problem, såsom frågor om överkapacitet, permanent tillgång till marknaden, regleringshinder (särskilt vid offentlig upphandling) samt en mycket politiserad kommersiell miljö. Den sistnämnda punkten har förvärrats genom den senaste tidens motsättningar med EU och Kina, som börjar likna ett handelskrig.