Inför hårdnande kinesisk konkurrens satsar biljätten Renault på att minska utvecklingstiden för sina bilmodeller. Enklare arbetssätt ska vara en del av lösningen.
Den franska biltillverkaren Renault kämpar med att hålla jämna steg med sina kinesiska konkurrenter och har lanserat ett program som syftar till att minska utvecklingstiden för alla sina nya fordon till mindre än två år i genomsnitt, säger en talesman för Renault till Reuters.
Som en del av sin strategiska återhämtningsplan som initierades 2021, har gruppen satt upp som mål att med ett helt år minska tidpunkten från "konceptfrysning", det vill säga den tidpunkt då ett fordonsprojekt fastställs, och dess industriella lansering.
Utvecklingstiden för modellen Renault 5 tog tre år, jämfört med fyra år för Mégane som föregick den. Framtida Twingo ska vara klar inom två år, tack vare betydande utvecklings- och ingenjörsarbete som utförts i Kina. Syftet med den nya planen, som internt går under namnet "Leap 100", är att minska den genomsnittliga utvecklingstiden för alla framtida fordon till 100 veckor, eller 23 månader, genom att dela fler komponenter mellan modeller samt digitalisering och förenkling av utvecklingsprocessen, inom både teknik och i arbetet med underleverantörer.