EU och Kina arbetar för att lösa konflikten kring tullar på kinesiska elbilar. Efter ett möte i Bryssel mellan Kinas handelsminister Wang Wentao och EU:s handelskommissionär Valdis Dombrovskis rapporterar kinesiska medier att båda sidor vill fortsätta förhandlingarna för att hitta en ömsesidigt acceptabel lösning.
Efter mötet i Bryssel rapporterade den kinesiska nyhetsbyrån Xinhua att Kina och EU haft "omfattande, djupgående och konstruktiva samtal" där båda parter uttryckte en tydlig politisk vilja att lösa sina meningsskiljaktigheter genom konsultationer.
Bakgrunden till konflikten är EU:s pågående anti-subventionsutredning gällande importen av kinesiska elbilar. EU undersöker om kinesiska elbilar, som anses dra nytta av statliga subventioner, säljs till dumpade priser på den europeiska marknaden, vilket kan snedvrida konkurrensen för europeiska biltillverkare. Denna fråga har skapat spänningar mellan de två parterna, som nu söker en lösning genom fortsatta förhandlingar om prisåtaganden.
USA-företag vill se sänkta tullar på Kina-import
Parallellt med de europeiska förhandlingarna pressar amerikanska företag sin regering att sänka tullarna på kinesiska importvaror. En rapport från den amerikanska handelskammaren visar att många företag upplever att deras verksamhet hotas av den "aggressiva retoriken" och de strafftullar som införts mot kinesiska varor. För amerikanska företag blir det allt svårare att konkurrera på den kinesiska marknaden, där stämningen har nått en bottennivå.
Huawei utmanar Apple på den kinesiska marknaden
Samtidigt i Kina har den inhemska teknikjätten Huawei lanserat sin nya, dubbelt vikbara smartphone "Mate XT", bara några timmar efter att Apple släppt sin senaste modell, iPhone 16. Enligt kinesiska medier visar detta Huaweis beslutsamhet att fortsätta vara innovativ trots det internationella trycket, särskilt från USA:s sanktioner.
Den kinesiska tidningen Global Times framhöll att Huawei spelar en central roll i Kinas ambition att bli oberoende av utländsk teknologi. Tidningen tog även en tydlig ställning mot Apple, genom att antyda att den senaste iPhone-modellen saknar "stora teknologiska genombrott". Detta visar på den ökande spänningen för amerikanska företag som försöker behålla sin position på den kinesiska marknaden, där konkurrensen blir allt hårdare.
EU:s planer på höjda tullar för kinesiska elbilar
EU-kommissionen, som ansvarar för unionens handelspolitik, presenterade nyligen ett förslag om att införa upp till 35,3 procent tullar på kinesiska elbilar. Detta skulle innebära en betydande ökning från den nuvarande importtullen på 10 procent. Förslaget kommer att tas upp för omröstning bland EU:s 27 medlemsstater den 25 september.
Om förslaget går igenom, kan de högre tullarna börja gälla redan i slutet av oktober. För att förslaget ska blockeras krävs att minst 15 länder, som tillsammans representerar 65 procent av EU:s befolkning, röstar emot det.
Vad innebär detta för Norden och Sverige?
Om EU går vidare med förslaget om höjda tullar på kinesiska elbilar kan det påverka även Norden och Sverige, där elbilar från Kina har blivit alltmer populära på grund av deras konkurrenskraftiga priser. En ökning av tullarna skulle sannolikt leda till högre priser på dessa fordon, vilket kan påverka efterfrågan på elbilar i regionen. För svenska konsumenter och företag kan detta innebära högre kostnader och längre leveranstider på elbilar, särskilt om Kina svarar med motåtgärder som påverkar importen av andra varor.
Samtidigt kan de högre tullarna ge europeiska och nordiska elbilstillverkare en fördel genom att minska konkurrensen från kinesiska tillverkare. Detta kan potentiellt stärka den inhemska elbilsindustrin och ge företag som Volvo Cars och Polestar en möjlighet att öka sin marknadsandel i både Sverige och resten av Europa.
Dock återstår det att se hur marknaden och politiken kommer att utvecklas i takt med att förhandlingarna mellan EU och Kina fortsätter. Situationen kan också påverkas av förändrade handelsrelationer mellan USA och Kina, särskilt med tanke på de amerikanska företagens önskan att sänka tullarna på kinesiska varor.
Källor: Reuters & Handelsblatt