Scania börjar återanvända komponenter i produktion

Scania har tidigare i år tillverkat en växellåda med omkring 50 procent återanvänt material. Foto: Scania

Scania har lyckats integrera återanvända komponenter inom produktionen av nya fordon. En växellåda tillverkades tidigare under året med omkring 50 procent återanvänt material. Enligt Scania resulterade det i 45 procent lägre klimatavtryck jämfört med produktionen av växellådor bestående av endast nya delar.

Tillverkningen av växellådan är  ett resultat av forskningsprojektet iReGear, där Scania samarbetar med Kungliga Tekniska högskolan och Scandinavian Transmission Service AB, med finansiering från den svenska innovationsmyndigheten Vinnova.

Växellådan genomgick samma rigorösa kvalitets- och funktionstester som de växellådor som tillverkas med endast nya delar. Den kontrollerades på samma testrigg som dessa växellådor, med övervakning av omkring 100 kvalitets- och funktionsparametrar, uppger Scania.

Växellådan uppfyllde alla krav och bekräftades därmed vara så god som ny, vilket innebär att den kan installeras i ett nyproducerat Scaniafordon. 

Att återanvända gamla delar för att skapa nya produkter med fullgod kvalitet – ”remanufacturing” – ses som en lovande strategi inom fordonsindustrin för att minska klimatutsläpp och stödja övergången till en cirkulär ekonomi. Det kan också bidra till att lösa brist på råvaror.

Trots sin stora potential är remanufacturing inom den europeiska fordonssektorn huvudsakligen begränsad till tillverkning av reservdelar för eftermarknaden, enligt Scania. 

Deras förhoppning är att iReGear-projektet kommer att bana väg för en bredare integrering av återanvända komponenter i nya fordon inom branschen och bidra till en mer hållbar industri.

– Vilken fantastisk prestation av projektet och alla inblandade. Vi har nu fått ett tydligt exempel på hur tillverkningen av tunga fordon kan bli mer hållbar, cirkulär och effektiv, samtidigt som de högsta kvalitetsstandarderna bibehålls, säger Fredrik Nilzén, global hållbarhetschef på Scania.

– Forskningen i detta projekt bevisar att det är möjligt med en framtida produktion av fordon som sömlöst integrerar återanvända komponenter i ett cirkulärt tillverkningssystem, som förbrukar färre resurser, orsakar färre utsläpp och kostar mindre utan att kompromissa med varken kvalitet eller prestanda, säger Farazee Asif, biträdande universitetslektor vid KTH.