Bränslecellsfordon – en utmanande väg i kallt väder

En reklambild av en Toyota Mirai i snön, under fordonets lansering i Norge och Sverige.Foto: Toyota

Bränslecellsfordon, eller FCEVs som de kallas, framhävs ofta som överlägsna när det gäller att klara kalla väderförhållanden jämfört med batterielektriska fordon. Men denna fördel kan vara överdriven, enligt en flerårig studie från Quebecs regering, som visar att vid temperaturer på minus 6 grader Celsius ökar bränsleförbrukningen av vätgas med mer än 40 procent i förhållande till tillverkarens prestandaspecifikationer, rapporterar tidskriften Hydrogen Insight.

En studie som släpptes tidigare i år visade att batterielektriska fordon kan förlora mellan 20 och 55 procent av sin laddning i frostiga förhållanden, beroende på modell. Denna information ger en mer nyanserad bild av hur olika fordon presterar i kyla.

Relativt stabil produktionskostnad

Enligt Quebec-studien innebär det att vid en pumppris på 17,30 kanadensiska dollar (12,66 amerikanska dollar) per kilogram vätgas spenderade bilister 27 kanadensiska dollar per 100 kilometer. I testprojektet deltog 46 bränslecellsfordon, varav 45 var modeller av Toyota Mirai och 1 var Hyundai Nexo, som användes av statliga anställda mellan 2019 och 2023.

För testprojektet byggdes en vätgas-fyllningsstation som använde grön vätgas, producerat genom elektrolys, där förnybar energi köptes från det offentliga bolaget Hydro-Québec. Enligt regeringens rapport användes totalt sex ton grönt vätgas mellan april 2019 och juni 2023, med en relativt stabil produktionskostnad på cirka 9,10 kanadensiska dollar per kilogram.

Trots detta drabbades stationen av flera tekniska problem under prövotiden, med nästan 500 incidenter som inträffade mellan januari och mars 2022. De förare som deltog i studien rapporterade generellt en negativ upplevelse av tankning, delvis på grund av den upprepade bristen på tillgång och besväret med att vara beroende av en enda tankningspunkt för sina resor.

Pålitliga bilar

De flesta av deltagarna uppskattade att köra sina FCEVs och många ansåg bilarna vara pålitliga. Samtidigt var över hälften missnöjda med räckvidden, och hela 90 procent hade upplevt betydande skillnader i bilens prestanda beroende på årstid.

- Efter att ha deltagit i testprojektet angav majoriteten av de tillfrågade att deras kunskap om vätgas-teknologier hade förbättrats något eller mycket, noterar rapportens författare. - Men på grund av problemen med tankstationen försvann deltagarnas initiala farhågor om vätgas-teknologier sällan, och deras åsikter försämrades överlag. Endast fyra av tio deltagare sa att deras uppfattningar inte hade förändrats, och ingen av dem uppgav att deras åsikter hade blivit bättre.”

Totalt kostade testprojektet Quebec-regeringen 6 miljoner kanadensiska dollar, vilket kritiserats som slöseri med offentliga medel, särskilt med tanke på att marknaden för batterielektriska och plug-in hybridfordon redan växte i provinsen.

"Ledas av den den privata sektorn"

Mathieu Payeur, direktör för Kontoret för utveckling av grön vätgas och bioenergi vid Quebecs departement för ekonomi, innovation och energi (MEIE), sa i en intervju med lokaltidningen Le Devoir:

- Det bekräftar den uppfattning vi hade från början: med tanke på de energiförluster som är förknippade med denna teknik, och därmed den ytterligare förbrukning den orsakar, måste den användas i nischer där vi verkligen inte har några andra lösningar tillgängliga.

Han föreslog också att framtida initiativ för att pröva tunga kommersiella fordon måste ledas av den privata sektorn, snarare än att direkt drivas av regeringen.

Källa: Hydrogen Insight