Planerna på världens första vätgasvärmda stad hotas av ekonomiska bekymmer

Stad aan ‘t Haringvliet är ett av tre vätgasdrivna värmeprojekt i Nederländerna, samtliga med sina egna utmaningar. Foto: Wikipedia Common. Kredit: Pietro

Nederländska myndigheter tar in expert från Internationella energiorganet för att utvärdera projektets ekonomiska bärkraft, medan landets första vätgasuppvärmningspilot återgår till naturgas på grund av höga kostnader. Framtiden för världens första stad med vätgasuppvärmning är osäker på grund av bristande statlig finansiering, rapporterar nederländska medier, trots att projektet har stöd från över tre fjärdedelar av invånarna.

Planerna på att byta från fossilt gas till vätgasuppvärmning i Stad aan ‘t Haringvliet i Nederländerna godkändes i juli 2023 efter en folkomröstning där 77,6 procent av stadens 1 500 invånare röstade ja till förslaget. Lokala tjänstemän har dock enligt Hydrogen Insight varnat för att utan ytterligare statliga bidrag kan projektet komma att stoppas.

Nyheten kommer samtidigt som det nederländska energibolaget bakom den banbrytande pilotstudien med tolv hushåll i Lochem, cirka 20 mil österut, meddelar att alla fastigheter kommer att återanslutas till naturgasnätet när piloten avslutas, med hänvisning till ekonomisk hållbarhet.

”Inte tillräckligt”

Jaap Willem Eijkenduijn, vice borgmästare i Goeree-Overflakkee-distriktet där Stad aan ‘t Haringvliet ligger, förklarade för den nederländska tidningen ROm att de nuvarande bidragsprogrammen är otillräckliga för ett projekt av denna storlek.

Projektet, som klassas som en pilot på nationell nivå, har fått finansiering från lokala och nationella myndigheter för att sätta ihop ett projektteam och installera vätgasvärmepannor i en demonstrationsfastighet i staden. Trots detta har det av distriktsmyndigheten ledda teamet Stad Aardgasvrij, som arbetar med projektet, minskat sin verksamhet under sommaren för att spara pengar.

Den nederländska staten har även anlitat Noé van Hulst, vätgasrådgivare till Internationella energiorganet (IEA), för att undersöka om projektet är ekonomiskt genomförbart. Resultaten av utredningen skulle presenteras för myndigheterna i slutet av september.

Van Hulst fungerar även som vice ordförande för International Partnership for Hydrogen and Fuel Cells in the Economy (IPHE) samt som rådgivare till det nederländska gasbolaget Gasunie, som eventuellt kan koppla sin föreslagna vätgasöverföringsinfrastruktur till staden.

Utmaningar för utvecklare

Vätgasuppvärmningsprogrammet har även stött på problem med att få utvecklare att engagera sig.

– Projektet handlar om vad som kommer först, säger Albert van der Molen, tillgångsförvaltare vid gasnätsoperatören Stedin. – Till exempel, ingen kommer att bygga en elektrolysör för att producera vätgas om det inte är klart att vätgasen kan levereras till invånarna.

Ekonomisk bärkraft kommer att vara avgörande för att få tillstånd från nederländska myndigheter och utgör även grunden för de åtta löftena som Stad aan ‘t Haringvliet-projektet har gett till invånarna, bland annat säkerhet, prisvärdhet samt ekonomisk och teknisk hållbarhet.

Problem även på andra håll

Det 118-hushållsprogram som genomförs i två stadsdelar i Hoogeveen, i landets norra del, fick grönt ljus från nederländska tillsynsmyndigheter i maj. Detta kom dock efter ett års försening och en kraftig nedskalning av projektet med nästan åttio procent.

Ett annat projekt är den tolv hushålls stora piloten i Lochem, som startades i december 2022 genom ett samarbete mellan det nederländska energibolaget Liander och pannproducenten Remeha. Invånarna har rapporterat att de är nöjda med sina vätgasvärmepannor, och har spelat in vittnesmål om detta för att visa invånarna i Stad aan ‘t Haringvliet inför deras folkomröstning. Men enligt Liander har det visat sig vara ekonomiskt ohållbart att fortsätta med den treåriga piloten efter 2025.

Som en konsekvens kommer alla hushåll att återanslutas till det fossila gasnätet vintern 2025–26. Varken Stad Aardgasvrij eller Liander kunde ge kommentarer till Hydrogen Insight.

Källa: Hydrogen Insight