Bosch och Rivian, som en gång var samarbetspartners inom elfordonsutveckling, har nu blivit motståndare i en pågående rättslig tvist. Det som började med stora förhoppningar 2019 har nu utvecklats till en konflikt där båda parter anklagar varandra för kontraktsbrott. Den tyska bilkomponentjätten Bosch och det amerikanska elbilsföretaget Rivian står nu inför domstol i det som kan bli en långdragen rättsprocess.
Bosch har stämt Rivian och kräver en återbetalning på 204 miljoner amerikanska dollar. Anledningen till detta krav är att Rivian i september 2023 oväntat avslutade det avtal som innebar att Bosch skulle leverera elmotorer till Rivians modeller. Istället valde Rivian att flytta produktionen av motorerna till sina egna fabriker.
Bosch kräver ersättning på grund av Rivians kontraktsbrott
Detta drag har nu lett till att Bosch vill ha kompensation för de investeringar som gjorts i utveckling och produktion. Å andra sidan hävdar Rivian att det var problem med kvalitén på de motorer som Bosch levererade, vilket i sin tur ledde till omfattande produktionsstörningar. Rivian uppger att dessa störningar gjorde att företaget missade sitt mål att producera 30 000 fordon under 2022. De anser att Bosch bör hållas ansvarigt för de ekonomiska förluster som uppstod.
Avtalet från 2019 och Boschs investeringar
Grunden för tvisten är ett avtal som undertecknades 2019, där Bosch åtagit sig att utveckla och leverera elmotorer för Rivians modeller R1T och R1S. Bosch investerade stora summor pengar i teknologin och i att skapa produktionskapacitet för att kunna uppfylla avtalet. I juli 2024 valde Bosch att stämma Rivian, och bara några timmar senare svarade Rivian med en motstämning. Båda parternas stämningar bygger på påstådda kontraktsbrott.
Tvisten utspelar sig i Wayne County Circuit Court i Detroit, en stad som tidigare varit ett centrum för den amerikanska bilindustrin. I rättsdokumenten framgår det att Bosch utvecklade en ny elmotor specifikt för Rivian och investerade miljoner dollar i produktionsanläggningar, bland annat i en fabrik i Tyskland. Dessutom byggde Bosch en 30 000 kvadratmeter stor produktionsanläggning i South Carolina för att kunna producera de mängder motorer som avtalats i kontraktet.
Rivian utvecklade egna motorer parallellt med Bosch-samarbetet
Trots samarbetet med Bosch utvecklade Rivian samtidigt sitt eget motorprogram, det så kallade Enduro-antriebssystem. Detta gjordes i syfte att minska kostnaderna och förbättra deras tekniska lösningar. Rivian ansåg dock att deras nya motorutveckling rättfärdigade att de avslutade avtalet med Bosch. Bosch å sin sida hävdar att Rivian inte kan ignorera sina kontraktsförpliktelser och menar att de har rätt till ersättning för de investeringar som gjorts.
– Rivians beslut att utveckla ett eget system för att sänka kostnaderna kan vara förståeligt, men det befriar dem inte från att betala Bosch för de kostnader som uppstod under vårt samarbete, står det i Boschs klagomål enligt Automotivwoche.
Förseningar och kvalitetsproblem
Förutom den pågående tvisten med Bosch har Rivian haft egna interna problem med sin motorutveckling. Deras Enduro-system har upplevt förseningar på grund av brist på viktiga komponenter, vilket har tvingat företaget att revidera sina produktionsmål. Leveranskedjeproblemen var något som Rivian även kämpade med under samarbetet med Bosch, och dessa problem verkar kvarstå även efter att Rivian flyttade produktionen av motorerna till sin egen anläggning.
Denna komplexa rättstvist mellan två stora aktörer inom fordonsindustrin visar hur sårbar utvecklingen av ny teknik kan vara, och hur samarbetsavtal kan krascha när förväntningar inte infrias. Både Bosch och Rivian står nu inför osäkerheter kring framtida produktion och marknadsandelar i en snabbt växande elbilsindustri.
Källa: Merkur