Volkswagen i kris: Vinsten rasar och anseendet naggas i kanten

Volkswagen strävar nu efter att hitta balansen mellan högre kvalitetskänsla och konkurrenskraftiga priser för att återvinna kundernas förtroende. Foto: Creative Commons Lic, kredit: reglohsg

Volkswagen befinner sig i en djup kris. Problemen sträcker sig långt bortom tillfälliga försäljningsdippar – konkurrenspressen ökar, och inom modellutbudet finns stora brister.

Det var inte bara det ökade konkurrenstrycket som försatte VW i en svår sits. Redan 2015 skakades bolaget av avgasfusket, vilket ledde till ett skadat rykte och miljardböter. Som en direkt följd avgick koncernchefen Martin Winterkorn, känd för sin höga detaljnoggrannhet som motiverade ingenjörer och designers till topprestationer. Efterträdaren Matthias Müller gjorde få avtryck innan Herbert Diess tog över i april 2018. Diess lade stort fokus på att sänka kostnader och prioritera eldrivna fordon för att få företaget på rätt kurs igen.

Kvalitetsförlust till följd av besparingar

Kostnadsbesparingarna märktes inte bara i bemanningen utan även i fordonen själva. Bilarna designades och tillverkades så billigt som möjligt, vilket dock inte innebar lägre priser för kunderna. Däremot påverkades kvalitetskänslan negativt – hårda ytor, billigt utseende på knappar och synliga gångjärn blev en återkommande kritik, särskilt för Golf VIII. Den nya ledningen under Oliver Blume och VW:s märkeschef Thorsten Schäfer har försökt åtgärda detta, vilket har lett till en förbättrad kvalitetskänsla.

Budgetmodeller försvinner från marknaden

Prioriteringen av elbilar i ljuset av EU:s förbud mot förbränningsmotorer från 2035 visade sig vara överhastad. Modeller som ID.3 och ID.4, som skulle göra elbilar tillgängliga för massmarknaden, lanserades utan tillräcklig finess och med höga produktionskostnader, vilket gjorde dem svårtillgängliga för många kunder. Designproblem, kvalitetsbrister, mjukvaruproblem och höga priser har skapat missnöje, och namnet "ID" har inte fått något starkt fäste bland kunderna.

I den nuvarande krisen är avvecklingen av lågprissegmentet särskilt olycklig. Konsumenter har mindre pengar att röra sig med, men modeller som Lupo, Fox och den populära elbilen Up har tagits bort från sortimentet.

Höjda priser och bristen på lågprismodeller

Med högre marginaler i sikte har VW prioriterat dyrare modeller. En basmodell av Polo kostar i Tyskland nu strax under 20 000 euro, medan en Golf VIII ligger runt 28 000 euro. För många blir valet då en billigare bil från en annan tillverkare, exempelvis Dacia Sandero för cirka 12 000 euro.

En ljusning: nya ID.2

Ett steg i rätt riktning är lanseringen av ID.2 – en mer prisvärd elbil som förväntas komma ut på marknaden i slutet av 2025 till ett pris under 25 000 euro. Modellen ska även närma sig bensinbilens utseende för att attrahera fler köpare. Planerna inkluderar också en mindre elbil, ID.1, för cirka 20 000 euro. Dessutom kan en elektrisk ersättare till Golf komma att lanseras 2028.

Källa: Tidningen Merkur