Etablerade företag som satsar på att använda AI till sin fördel måste vara uppmärksamma på hur AI-drivna uppstickare agerar på marknaden. Genom att inspireras av hur uppstickarna integrerar AI i sin kärnverksamhet kan etablerade företag lära sig att tänka och agera på liknande sätt.
Av: Duncan Roberts, AI-expert på Cognizant
På 1990-talet förändrade monster.com jobbsökandet och ersatte snabbt en stor del av tidningarnas platsannonser. Inom några år utmanades monster.com i sin tur av nya aktörer som LinkedIn och Glassdoor, vilka erbjöd ännu mer innovativa affärsmodeller.
Snart kanske vi ställer frågan om du minns de sajterna, vilka i framtiden kan komma att ses som “de traditionella”. Med framväxten av generativ AI står vi inför en helt ny era när det gäller att söka jobb – eller hitta en dejt, planera en resa eller boka ett hotell...Det känns som om att det var alldeles nyligen denna typ av tjänster blev en del av mångas vardag. Nu är de återigen på väg att omformas i grunden.
Föreställ dig en AI-driven karriärcoach. Istället för att leta jobb kan kandidaten ange sin kompetens, sina mål och vilken typ av företagskultur han eller hon önskar ha på sitt nya jobb. AI analyserar sedan de mönster som finns i jobbannonser, nyheter och sociala media för att hitta möjligheter hos företag som kanke inte ens annonserat ut sina lediga tjänster ännu. AI skulle kunna skapa personliga brev, hålla övningsintervjuer och föreslå förhandlingstaktiker anpassade till den potentiella arbetsgivaren. Vem blir först att möjliggöra detta? Troligtvis ett AI-drivet företag.
Även om helt AI-drivna företag ännu inte existerar, kommer de snart att göra det. Dessa uppstickare kommer att integrera AI – särskilt generativ AI – i allt de gör. Med ett tänkesätt som kretsar kring AI ser de teknologin som grunden för sin verksamhet, inte som ett tillägg, och är inte låsta av gamla system eller metoder.
Detta AI-fokus låter dem nyttja generativ AI fullt ut, från skräddarsydda kundupplevelser till snabba interna processer och affärsmodeller som idag kan te sig närmast magiska för traditionella företag.
Precis som de digitalt drivna företagen före dem, som Uber och Netflix, kommer AI-drivna företag att förändra hur konsumenter väljer produkter, söker information och utvärderar alternativ, vilket omformar deras interaktion med den digitala världen.
Traditionella företag måste vara uppmärksamma. När konsumentbeteenden förändras måste de anpassa sig till den nya situationen. Samtidigt får AI-drivna företag dessutom nya möjligheter att agera som samarbetspartners eller konkurrenter. Etablerade företag kan samarbeta med AI-drivna aktörer för specialiserade lösningar som fyller viktiga behov de själva inte kan utveckla. Samtidigt kan de etablerade företagen möta konkurrens från AI-drivna företag som utmanar traditionella processer, som AI-baserade assistenter som konkurrerar med reklambyråer, eller prediktiva logistikplattformar som som är mer effektiva än äldre logistiksystem.
För att skapa och genomföra nya affärsstrategier behöver organisationer uppdatera hur de arbetear för att hantera snabbare och mer autonoma processer. De måste också optimera sin tekniska infrastruktur för att stödja AI-drivna lösningar.
Det är viktigt att tänka som ett AI-drivet företag. Befintliga företag kan aldrig bli helt AI-drivna, men de kan lära av hur dessa aktörer arbetar. Genom att studera deras metoder, förstå deras teknologiska grund och anpassa sina AI-strategier kan etablerade företag börja tänka- och agera - som de företag som drivs av AI.
/ Duncan Roberts, Cognizant