Trots enorma investeringar i AI-teknik och en stark framtidstro på tekniken lever många av dagens satsningar inte upp till förväntningarna. Nästa generation av tekniken, som förväntas bli ett fokus under 2025, ökar möjligheterna till kraftfulla tjänster – men innebär också nya utmaningar och vägval. Det skriver Cisco i ett pressmeddelande.
Den svenska AI-Kommissionens slutrapport, som efterlyste omedelbara och kraftfulla åtgärder på regeringsnivå för att säkra Sveriges konkurrenskraft, väckte stor uppmärksamhet när den släpptes i november. I samband med detta lanserades även Ciscos årliga rapport AI Readiness Index, som mäter länders och företagssektorers beredskap för att dra nytta av AI-teknologi. Rapporten kom också fram till att svenska företag halkat efter.
Från att ha varit ledande i Europa i 2023 års rapport, hade Sverige nu hamnat på en mittenplacering, och bara 27 procent av företagen rankades inom någon av de två översta kategorierna, jämfört med 44 procent året före.
Även på ett globalt plan märks det att AI-frågan blir en allt större utmaning. Av rapporten framgår att företagens beredskap för AI sjunkit med en procent jämfört med 2023 års index – trots ett enormt fokus på tekniken, och massiv investeringstakt. Kraven höjs, inte bara på hårdvara, utan på vad tekniken förväntas kunna åstadkomma.
Samtidigt som en stor majoritet av respondenterna i undersökningen förväntar sig att AI kommer att överträffa deras förväntningar inom de närmaste fem åren, uppger nästan hälften att deras investeringar i AI inte levererat de resultat de hoppades på ännu.
– Att många verksamheter upplever att de fått ut mindre av AI än de hoppades på kan bero på flera olika orsaker – å ena sidan kan man ha haft orealistiska förväntningar på vad tekniken kunde uträtta, men å andra sidan kan man ha spänt bågen för löst och de förbättringar man ville ha ger inte samma nytta eftersom tekniken redan kommit längre, eller rört sig åt ett annat håll. AI-utvecklingen beskrivs ofta som explosionsartad, och precis som en explosion är utvecklingen inte linjär, utan rör sig snabbt i många olika riktningar, säger Thomas Brännström, CTO på Cisco Sverige.
Under 2023 och 2024 var generativ AI, modeller som skapar text och bild, musik och film, i fokus för det allmänna medvetandet. Samtidigt som dessa funktioner förstås kommer att fortsätta utvecklas snabbt förväntas fokus under 2025 skifta mot vad som kallas agentisk AI, enligt Cisco.
Begreppet kan enklast förklaras med att AI-agenter gradvis får allt större initiativförmåga och intuition, med prediktiva funktioner och där förmågan att samarbeta ökar - både med människor och med andra AI-agenter - för kontinuerligt lärande och förbättring. Cisco konstaterar i en ny trendrapport följande:
”Idag är många AI-drivna verktyg baserade på statiska regelverk och dataset. Agentisk AI skiljer sig från dessa i att den kan lära sig kontinuerligt från användarinput och integrera information som skapar ett sammanhang – exempelvis kontohistorik, nätverksmiljö, användares beteendemönster och preferenser, och fatta beslut med liten eller ingen mänsklig översyn”.
Det öppnar för mer avancerade, kraftfulla och träffsäkra tjänster men innebär också ännu större och mer komplexa krav på starka etiska riktlinjer för ansvarsfull AI-användning.
– Ansvar är en förutsättning för frihet, och vi kan förvänta oss att de lagar och regelverk som redan finns kommer att behöva uppdateras snabbt för att hålla jämna steg med den tekniska utvecklingen. Det är nödvändigt men kommer samtidigt att innebära ännu fler utmaningar och komplexa vägval för Sveriges näringsliv och myndigheter när vi planerar och genomför nästa etapp av AI-kapplöpningen, säger Thomas Brännström.