Tesla i kris på den tyska marknaden – Kunder tar avstånd från Elon Musk

Vy över området för Tesla Gigafactory Berlin-Brandenburg; läge: slutet av juli 2023. Foto: Wikipedia Common. Kredit: Michael Wolf (webbplats)

Den tyska marknaden för elbilar har haft ett svårt år, och Tesla är en av de stora förlorarna. Försäljningssiffror från 2024 visar att Tesla tappade betydande marknadsandelar, vilket delvis kopplas till företagets kontroversiella VD, Elon Musk.

Drastisk nedgång i nyregistreringar - Tappad marknadsandel och förändrat rykte för Tesla

Under 2024 minskade Teslas nyregistreringar av elbilar i Tyskland med över 26 000 fordon, till totalt knappt 38 000. Företagets marknadsandel föll till 9,9 procent, vilket placerade Tesla på tredje plats efter att tidigare ha varit ledande. Detta framgår av siffror från det tyska Kraftfahrt-Bundesamt. Samtidigt lyckades konkurrenter som Volkswagen, BMW och Mercedes öka sina andelar på marknaden.

Koppling till Elon Musk och förändrat konsumentbeteende

Flera experter menar att nedgången delvis beror på ett förändrat rykte för Tesla, som kopplas till Elon Musks kontroversiella uttalanden och politiska stöd till den tidigare amerikanska presidenten Donald Trump.
– Det finns säkert miljömedvetna konsumenter som köpte en Tesla innan Musks populistiska framtoning, men som nu skäms över att köra sin bil. Efter "flygskam" har vi fått "Tesla-skam", säger Stefan Wegner, VD för reklambyrån Scholz & Friends, till Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Konsumentreaktioner och nya trender

Teslaägaren Patrik Schneider berättar om sin förändrade upplevelse som Tesla-förare. Tidigare fick han beröm för sitt miljöval, men på senare tid har han mötts av kommentarer som ”Här kommer en Trump-supporter!”. Denna upplevelse fick Schneider att distansera sig från Musk. Han har nu börjat sälja klistermärken med budskap som ”I bought this before Elon went crazy” och ”FCK ELN”, som gör det möjligt för andra Teslaägare att visa sitt avståndstagande från företagets kontroversiella VD.

Reklamexperter föreslår nya strategier för Tesla

För att bryta den negativa trenden föreslår marknadsföringsexperter att Tesla borde distansera sig från Elon Musk och tydligare kommunicera sitt varumärkes oberoende.
– Tesla borde klargöra att Musk är Musk och Tesla är Tesla. Endast på detta sätt kan de rädda en del av märkets tidigare attraktionskraft, säger Martin Fassnacht, professor i strategi och marknadsföring vid Otto Beisheim School of Management i Düsseldorf.

En förändrad väg framåt
Medan Tesla kämpar på den tyska marknaden visar siffrorna att konsumenternas förväntningar på elbilar förändras. För att återfå sitt grepp kan Tesla behöva omvärdera sin marknadsföringsstrategi och sitt budskap, samtidigt som de navigerar genom den komplexa relationen mellan varumärke och företagets kontroversielle ledare.

Källa: Merkur